SEO, search engine optimization, betekent zoekmachine-optimalisatie in het Nederlands. Een hele mond vol! Zoekmachine optimalisatie valt onder internet marketing. Vivars verzorgt voor klanten in verschillende branches internet marketing. Vaak gaat het dan om SEO.

Toepassingen van SEO

Het doel van SEO is om je online vindbaarheid omhoog te brengen. Het is een spelletje om je content, techniek en autoriteit zo in te richten dat je zo goed mogelijk scoort in de zoekmachines. De algoritmes van Google of Bing bepalen namelijk de positie van je website of webshop. Bij SEO draait het om zoekwoorden, maar daar blijft het niet bij!

Waarschijnlijk is het schrijven van landingspagina’s de bekendste manier van SEO. Dit betekent dat je je boodschap schrijft en publiceert op een pagina in je WordPress-omgeving, maar dat je deze niet toont in je menu. De content van je landingspagina is gericht op één of meerdere zoekwoorden die voor jou relevant zijn. De pagina die je nu aan het lezen bent is zo’n landingspagina. Ook blogs en nieuwsberichten zijn vormen van content. Lees hier 6 tips om je website actueel te houden!

Techniek

Techniek is één van de drie zogenaamde SEO-pijlers. Met techniek bedoelen we de techniek van de website. Er zijn veel zaken die belangrijk zijn, dit zijn enkele voorbeelden:

  • Een schone code
  • Een snelle laadtijd
  • Een responsieve website
  • Goed leesbaar, goed te crawlen en geen foutmeldingen

Een rommelige code is moeilijk te crawlen. Staan er veel dingen in de code die eigenlijk geen functie hebben, zoals het bijhouden van diverse doelen terwijl deze niet relevant zijn? Dan verslechtert dit onnodig de laadtijd van de website. Google vindt de laadtijd wel degelijk belangrijk. Check de laadtijd van je website en kijk of dit verbeterd kan worden, bijvoorbeeld door het integreren van lazy loading. Daarnaast moet de website een fijne gebruikservaring opleveren. De site moet goed te gebruiken zijn op elk apparaat (responsive design) en geen gebroken links bevatten.

Niet iedereen heeft verstand van de techniek achter een website, en dat maakt techniek een moeilijk aspect van SEO. Vaak is het nodig om een websitebeheerder in te schakelen om de techniek op orde te maken of houden, en dat kost geld. Het is aanbevolen om je goed te laten informeren over deze kosten als je een nieuwe website gaat (laten) maken!

Content

Bij content draait het om relevante content voor de websitebezoeker. Behalve het bieden van relevante informatie, is het ook aanbevolen om per pagina een specifiek zoekwoord te optimaliseren. Een landingspagina draait meestal om één of twee zoekwoorden.

Lengte
De zoeker heeft over het algemeen niet veel geduld wanneer hij op zoek is naar specifieke informatie. Toch worden lange teksten soms beter gewaardeerd door de zoekmachines. Let op, dit geldt alleen als je ook daadwerkelijk kwalitatief goede informatie kan bieden die antwoord geven op de vragen die de zoeker had.

Bedenk vervolgens wat je van de bezoeker wil: wil je een contactmoment laten plaatsvinden, of wil je juist dat er een specifiek product wordt bekeken om zo een verkoop te stimuleren? Zorg voor een duidelijke call-to-action (vaak CTA genoemd). Meestal vindt dit plaats door een knop, formulier of een link naar de gewenste pagina.

Links
Een landingspagina draagt bij aan de autoriteit van je website – mits je zorgt voor een goede linkstructuur. Zorg voor zowel interne als externe links. Interne links dragen bij aan call-to-actions binnen je eigen website. Externe links geven het algoritme het idee dat je informatie goed onderbouwd is, en het dus de moeite waard is om jouw pagina hoger in de zoekresultaten weer te geven.

Hoeveel waarde de algoritmes toekennen aan interne of externe links weten we helaas niet, maar als je op een bestaande pagina linkt naar je nieuwe landingspagina is de kans natuurlijk groter dat deze gevonden wordt. Een andere manier van linken zijn backlinks. Dit zijn verwijzingen van andere websites naar jouw pagina(‘s). Zo ziet Google dat je relevante content biedt, en zal je hoger in de zoekresultaten weergegeven worden.

Koppen
Het gebruik van kopteksen geeft extra waarde mee aan de termen die erin staan. Je paginatitel is meestal een h1, je tussenkopjes zijn dan bijvoorbeeld h2 of h3 koppen. Zo ziet het algoritme dat er een hiërarchie is. Niet alleen SEO-technisch goed, maar is ook lekker overzichtelijk en leest fijner!

Het is aanbevolen om je zoekwoord te verwerken in één of meerdere tussenkoppen, maar overdrijf niet. Het Google algoritme houdt gelukkig ook rekening met synoniemen, meervoudsvormen en zinsindelingen!

Afbeeldingen en alt teksten
Afbeeldingen en video’s zorgen voor een aangename afwisseling tussen tekst en beeld. Een beeld zegt de bezoeker wellicht meer dan 1.000 woorden, en dat vergroot de gebruikservaring. Het algoritme kan alleen niet letterlijk zien wat de gebruiker ziet, en daarom is de alt-tekst van belang. Geef elke afbeelding een alt-tekst mee die uitlegt wat er te zien is. Hier kun je de te optimaliseren zoekwoorden in verwerken.

Meta title en meta description
Wanneer je een zoekopdracht invoert in Google zie je als resultaat een titel en een stukje tekst, toch? Dat is de meta title en meta description. Eigenlijk is dit een korte preview van je content. Vergeet dit dus niet goed in te stellen voor elke landingspagina! Yoast SEO is hier het handigste voor.

Kun je wel wat tips gebruiken om content te schrijven? Je leest ze hier!

Autoriteit

Als laatste draagt de autoriteit van je website bij aan de positie in Google. De autoriteit wordt voornamelijk bepaald door het aantal, kwalitatief goede links naar je website.

Omdat dit dus niet binnen je eigen websitebeheer plaatsvindt, wordt deze SEO-pijler ook wel off-site SEO genoemd. De techniek om websites te laten linken naar jouw pagina’s heet linkbuilding. Hoe je linkbuilding goed aanpakt? Zorg voor een natuurlijk linkprofiel. Dit betekent dat je backlinks verkrijgt naar diverse pagina’s en afbeeldingen, geplaatst op zowel grote als kleine websites, op forums en social media. De websites die backlinks bevatten moeten goed aansluiten bij jouw branche. Niet alleen Google, maar vooral de bezoeker moet profiteren van deze links!

Search Console

Meld je aan bij Search Console! Dit is een tool van Google en is gratis te gebruiken. In deze tool kun je het zoekvolume, de CTR en de gemiddelde posities van de zoekwoorden vinden. Dit is ook de tool waarmee je sitemaps indient, de interne en externe links te bekijken en om de dekking (indexering) te checken. Het is aanbevolen om je Search Console en Google Analytics te koppelen. Waarom? Dat lees je in deze tip.

Dit waren enkele aspecten waar je rekening mee kunt houden voor SEO. Er zijn er nog meer… van laadtijd tot meta-tags en sitemaps. Heb je vragen over SEO voor jouw onderneming of wil je meer weten over internet marketing? Neem contact met op met één van onze internet marketeers, dan bespreken we samen de mogelijkheden.