Of je nu actief content plaatst op social media, mailings rondstuurt of adverteert met Google Ads, jij wilt online scoren. Maar zie jij je inspanningen ook terug in de statistieken? Door het gebruik van UTM-tags voortaan wel!

Eerder deelden we al een tip over het gebruik van Google Analytics voor beginners. Een belangrijk onderdeel is het bron/medium rapport, hier zie je precies hoe mensen op de website terecht zijn gekomen. We zien vaak rapporten met dubbele bronnen of juist ontbrekende bronnen. Zie je bijvoorbeeld veel direct verkeer, terwijl je een start-up bent en de naamsbekendheid nog maar klein is? Dan heeft Google Analytics je bezoekers aan direct verkeer toegekend, omdat er geen andere info beschikbaar was. Gelukkig is er een oplossing.

UTM-tags

Meten welk Facebookbericht de meeste website bezoekers opleverde? Dat kan door het gebruik van UTM-tags. Als iemand op de link klikt, komt diegene gewoon op je bedoelde websitepagina terecht, maar jij hebt wel meer statistieken beschikbaar.

UTM staat voor Urchin Tracking Module, maar dat hoe je niet te onthouden. Zo’n tag is een verlengstukje voor je URL. In de tag voeg je informatie over je bron, medium en campagne toe. Door die gegevens in te stellen zullen ze ook goed in Google Analytics terecht komen. Optimaal inzicht dus!

Dit is een voorbeeld van zo’n UTM-tag:

https://www.clientbox.nl/?utm_source=vivars&utm_medium=referral&utm_campaign=tip_utm_tag

Wat je hier ziet: een URL naar de homepage van Clientbox. Het medium is referral, de bron is Vivars en de campagne naam is “tip utm tags”. Je kunt 5 gegevens invullen, maar deze 3 moet je altijd gebruiken:

  • Campaign medium (campagnemiddel)
  • Campaign source (campagnebron)
  • Campaign name (campagne naam)

Maar wat is wat? Het medium is het meest generieke niveau. De bron geeft meer details en de campagne naam is een beschrijving van de plaatsing of de campagne. Voorbeeld:

  • Medium = social, bron = Instagram, campagne naam = bereik_im
  • Medium = CPC, bron = Google, campagne naam = search_remarketing
  • Medium = email, bron = nieuwsbrief, campagne naam = nieuwsbrief_q3

Handige tips

Tools

Het instellen van UTM tags is niet moeilijk. Er zijn ook handige tools voor zoals de Campaign URL Builder. En wanneer je een advertentie maakt in het Facebook Advertentiecentrum, kun je op advertentieniveau URL-parameters invullen. De parameters worden automatisch achter je oorspronkelijke URL geplakt.

Kleine letters

In een UTM tag staan alleen kleine letters, en spaties zijn niet toegestaan. Gebruik bijvoorbeeld een _ om woorden te scheiden. Gebruik altijd dezelfde manier, om zo de consistentie te bewaren (zie hieronder meer over consistentie).

Alle links opslaan voor consistentie

Verzamel en bewaar alle UTM tags die je gebruikt, bijvoorbeeld in Google Sheets/Excel. Zo zie je altijd welke indeling je hebt gebruikt. Het is namelijk essentieel om heel consistent te zijn. Als je de ene keer het medium “social” gebruik en de volgende keer “socialmedia”, krijg je twee aparte statistieken in Google Analytics. En dat willen we natuurlijk niet 😉

Werk je in een team? Deel het bestand met je collega’s en maak afspraken over het consistent taggen!

URL-shortener

Ja, door UTM-tags wordt je URL echt heel lang. Social media platformen als LinkedIn en Twitter korten URL’s automatisch in, maar dat is niet altijd het geval. Ik geef je als tip om je link zelf alvast in te korten, bijvoorbeeld met bit.ly. Vervolgens plak je de verkorte link in je social media bericht.

Testen!

Vergeet je nieuwe URL niet te testen. Een klein foutje is zo gemaakt. Je checkt of de URL werkt. Kijk ook eens in de realtime statistieken van Google Analytics.

Dynamische URL-parameters

Kies jij in het Facebook Advertentiebeheer wel eens voor automatische plaatsingen? Dan weet je ook dat je advertentie zowel op Facebook als op Instagram getoond wordt. En dat zijn twee verschillende bronnen… terwijl je maar één bron in kunt stellen in de UTM-tag. Dat klopt! Gelukkig is er een simpele oplossing: dynamische URL-parameters.

Als je een URL-parameter instelt in het Facebook Advertentiebeheer kun je voor campagnebron kiezen tussen 8 soorten dynamische parameters. Zelf vind ik de parameter {{site_source_name}} handig. De site source name wordt automatisch gevuld met de site naam waar je advertentie op te zien is. Bij campagnenaam kun je bijvoorbeeld ook {{campaign.name}} gebruiken, dan wordt deze automatisch gevuld met de naam die je eerder al ingesteld hebt.

dynamische URL-parameters voor je UTM tag in Facebook

Evalueren

Tijd om je inspanningen te evalueren! Ga in Google Analytics naar Acquisitie -> Alle verkeer -> Bron/medium. Hier vind je bijvoorbeeld (direct)/(none) voor je directe verkeer, google/organic voor organisch verkeer en handtekening/email voor verkeer dat via de link in je e-mailhandtekening komt!

Gebruik je dynamische URL parameter {{site_source_name}} voor de campagnebron? Dan kun je deze 4 tegenkomen:

  • fb (staat voor facebook)
  • ig (staat voor Instagram)
  • msg (staat voor messenger)
  • an (staat voor audience network)

Naast de bron en het medium hebben we ook de campagne naam ingesteld. Kies voor campagne als secundaire dimensie in het bron/medium rapport, of ga naar Acquisitie -> Campagnes -> Alle campagnes. Zo zie je welke campagne de meeste interactie opleverde (lees: welke campagne het meeste gebruikers had, of de meeste conversies opleverde…).

Actie!

Als je de smaak te pakken zul je zien dat je overal UTM tags kunt gebruiken. Van e-mailhandtekening tot Google Mijn Bedrijf en van tekstadvertenties tot linkjes die je op forums plaatst. Klinkt dit allemaal ingewikkeld? Probeer het gewoon eens uit. Het is een kwestie van testen, evalueren en bijwerken. En als je wel wat hulp kunt gebruiken, neem dan even contact met ons op!