Ben jij een beginner in Google Analytics? Dan bestaat de kans dat je door de bomen het bos niet meer ziet. De mogelijkheden zijn eindeloos, en waar moet je nou beginnen? Met deze Google Analytics tips zetten we de handigste rapporten voor je op een rij..

1. Hoeveel mensen bezoeken mijn website

Het websitebezoek is natuurlijk een belangrijke graadmeter voor online succes. Zeker voor webshops is websitebezoek een must: zonder bezoek geen verkoop! Om te zien hoeveel bezoekers je website trekt kun je het doelgroep rapport gebruiken.

In Google Analytics spreken we over gebruikers en sessies. Deze aantallen zijn wel erg breed en er kunnen ook niet direct conclusies aan verbonden worden. Kwaliteit boven kwantiteit. Heb je echter geen websitebezoek, dan blijft je online succes ook uit.

Het aantal gebruikers is het aantal personen dat je website in een specifieke periode bezocht heeft. Deze gebruikers hebben sessies, oftewel het aantal keren dat de gebruiker op je website zit. Eén gebruiker kan dus meerdere sessies hebben. Het aantal gebruikers zie je in Google Analytics door naar Doelgroep te gaan, en dan naar overzicht. Ja, dat is alles (voor nu)!

In het doelgroep rapport zie je onder andere het aantal (nieuwe) gebruikers, hoeveel sessies de gebruikers op je website hadden en hoe lang zij gemiddeld op je website verbleven.

Het bouncepercentage wordt ook weergegeven. Deze term is wat lastiger. In heldere taal betekent het bouncepercentage het percentage van de gebruikers die geen interactie had met de website. In andere woorden: de gebruiker bekeek hooguit de inhoud van de bestemmingspagina en verliet daarna de website, zonder door te klikken naar andere content. Dit hoeft niet per se slecht te zijn! Waarom niet? Dat leg ik in dit artikel uit.

Ben je klaar om een stapje verder te gaan? Dan kun je bijvoorbeeld data vergelijken met vorige periodes. Hier lees je meer (punt 1!).

2. Hoe komen bezoekers op mijn website terecht?

Ben je ook geïnteresseerd in de manier waarop gebruikers op je website terecht komen? Hiervoor is het acquisitie-rapport je beste vriend. Er zijn veel opties, maar het is handig om te beginnen bij de kanalen. Ga naar Acquisitie, alle verkeer en dan kanalen.

Bij de kanalen vind je alle kanalen die je momenteel gebruikt om traffic te genereren. De meest bekende is organisch verkeer – dat is waar het bij SEO om gaat. Maak je gebruik van Google Ads? Dan zul je ook paid search terugzien.

  • Organic Search (organisch zoekverkeer): de bezoekers die via een zoekopdracht in de zoekmachine op je site terecht komen
  • Paid Search (betaald zoekverkeer): de bezoekers die via zoekwoordadvertenties je site betreden
  • Referral (verwijzingsverkeer): de bezoekers die via verwijzingen op andere websites je site bezoeken
  • Direct (direct verkeer): de bezoekers die je website direct in de browser intypen
  • Social (social-mediaverkeer): de bezoekers die je website vanuit een link op social-media bezoeken
  • Display (display verkeer): de bezoekers die op een displayadvertentie klikken en zo op je site terecht komen

Tot slot nog een paar handige vervolgstappen om meer te weten te komen over de acquisitie. Voor meer inzicht in je organische zoekverkeer ga je bij Acquisitie naar Search console. Hier zie je de gemiddelde positie en de gebruikte zoekwoorden (bekijk ook de tip “waardevolle data uit Search Console halen“). Gebruik je Google Ads? Bekijk dan eens de prestaties van je campagnes via Acquisitie, Google Ads en campagnes. Hier vind je veel nuttige info over het betaalde zoekverkeer zoals het aantal klikken en de CPC.

Voelt het acquisitie-rapport al vertrouwd? Ga dan voor de volgende stap. Voor een optimaal inzicht in de herkomst van je website verkeer is het aangeraden om UTM- tags toe te passen.

Check UTM-tagging

3. Welke pagina’s zijn populair – en welke niet?

Benieuwd welke pagina’s vaak bekeken worden, en welke juist niet? Door het gedragsrapport in Google Analytics kom je te weten wat mensen interessant vinden en wellicht welke pagina’s je kunt verbeteren.

Er is een verschil tussen alle pagina’s en bestemmingspagina’s. Alle pagina’s spreekt voor zich: een overzicht van alle pagina’s van je website en het daarbij behorende gebruik. Bij bestemmingspagina’s gaat het om de pagina’s waarop de gebruiker binnen komt.

Ga naar Gedrag en site content. Wanneer je naar alle pagina’s gaat krijg je standaard een overzicht van de top 10 pagina’s van je website op volgorde van het aantal paginaweergaven. Ben je benieuwd welke pagina het vaakst het instappunt is van het websitebezoek? Ga dan naar bestemmingspagina’s. Hierdoor krijg je inzicht in de prestaties van je landingspagina’s! Gebruik de secundaire dimensie bron/medium voor meer inzicht in het acquisitiekanaal.

4. Welke acties voeren website gebruikers uit?

Nu je weet hoeveel gebruikers je website heeft en hoe ze op je website terecht komen, vraag je je misschien ook af wat de gebruikers allemaal op je website doen. Heb je doelen ingesteld, dan kun je de behaalde doelen terugzien in het conversierapport.

Doelen en conversies zijn termen die door elkaar heen worden gebruikt, maar hetzelfde betekenen. Je kunt het invullen van een contactformulier bijvoorbeeld als doel beschouwen. Vervolgens stel je dit doel in om de acties van de website gebruikers meetbaar te maken. Om te bekijken welke doelen er zijn behaald ga je naar Conversies, doelen en overzicht. Bij “doeloptie” staat standaard “alle doelen”. Wil je een specifiek doel inzien, dan selecteer je hier het gewenste doel.

In het conversierapport vind je een grafiek. De grafiek geeft het aantal conversies voor de ingestelde periode weer. De blokjes eronder vertellen je het totale aantal behaalde doelen en een specificatie van aantallen per soort doel, bijvoorbeeld 5 ingevulde contactformulieren en 3 offerte aanvragen. Bij locatie van behaalde doel zie je duidelijk op welke pagina het doel behaald is. Heb je bijvoorbeeld een contactformulier op de contactpagina én de FAQ-pagina staan, dan krijg je hier meer inzicht in de locatie van het contactmoment. Meer over je conversies te weten komen? Lees dan ook eens deze Google Analytics tips over attributie.

En nog veel meer…

De mogelijkheden met Google Analytics zijn eindeloos. Om meer te weten te komen over alle opties kun je bijvoorbeeld de online cursussen van Google Analytics Academy volgen.

Is dit niet jouw ding? Dan kun je het ook aan ons overlaten! We helpen je bij het instellen van je account, we zorgen ervoor dat je website bezoek gemeten wordt en gaan aan de slag met optimalisatie. Of heb je na deze Google Analytics tips nog vragen? Daar kunnen we bij helpen, neem contact met ons op!