Google Ads zit vol mogelijkheden die ook voor jouw onderneming kansen bieden. Maar soms zijn er gewoon teveel opties, en zeker voor de beginnende adverteerder kan het verwarrend zijn. Begin met adverteren en verbeter je campagnes stapje voor stapje. In deze tip lees je hoe je met extensies meer uit je campagnes kunt halen.

Wat zijn extensies?

Allereerst is het goed om te weten dat extensies extra opties zijn, en dat je campagne het zonder extensies ook prima kan doen. Maar mét extensies kun je nog meer resultaat behalen. Je gebruikt extensies om extra informatie aan je tekstadvertenties toe te voegen. Zo vallen je advertenties meer op, en is de kans dat de zoeker erop klikt groter.

Extensies worden vaak vergeten, een gemiste kans. Soms zie ik accounts waarvoor wel extensies zijn ingesteld, maar niet de meest relevante extensies voor dat soort advertentie. Er zijn namelijk verschillende soorten extensies voor je tekstadvertenties. Google Ads heeft er momenteel 11. Ik leg er een aantal uit.

Google Ads extensies

Highlightextensies

Met highlightextensies (1) kun je heel goed de USP’s van je bedrijf benadrukken. Een highlightextensie bestaat alleen uit tekst en wordt direct onder de beschrijving geplaatst. Voorbeelden zijn: gratis retourneren, vandaag besteld morgen in huis, grootste assortiment, laagste prijs.

Sitelinkextensies

De sitelinkextensie (2) is de meest voorkomende variant. Zoek eens op een willekeurige (grote) webshop in Google. Je ziet het hoofdresultaat, de grote blauwe link. Daaronder zie je enkele kleinere linkjes. Dat zijn de sitelinks. De sitelinkextensie bestaat uit een koptekst, een korte omschrijving en een URL. Dus bijvoorbeeld de pagina Koopadvies in het voorbeeld hierboven. Elke sitelink kan een andere bestemmingspagina hebben. In feite promoot je dus meerdere pagina’s in één tekstadvertentie.

Locatie- en oproepextensies

Heb je een fysieke winkel of een kantoor? Dan is het interssant om een locatie extensie (3) te gebruiken. Deze extensie is gekoppeld aan je Google Mijn Bedrijf account. Wanneer iemand Googelt naar een product of dienst die jij levert en jouw advertentie ziet, is daar direct het adres te vinden. Ook de openingstijden worden vanuit Google Mijn Bedrijf opgehaald. De oproepextensie is simpelweg een vermelding van je telefoonnummer. Beide soorten zijn klikbaar: vanuit de locatie extensie wordt direct Maps geopend en vanuit de oproepextensie kun je direct bellen.

Prijsextensies

In Google Ads kun je ook prijzen toevoegen. Zo geef je met de prijsextensie (4) extra informatie over je diensten of producten (of merken, productcategorieën, productniveaus) waardoor je de aandacht kunt trekken. Je kunt ook een ‘vanaf’, ‘tot’ of ‘gemiddeld’ prijs hanteren. De gegevens die je invult zijn: koptekst (product), prijs, beschrijving en URL.

Prijsextensies in Google Ads gebruiken

Welke moet ik kiezen?

Kies je extensies goed uit. Heb je geen fysieke adres voor bezoekers, dan heeft het niet zoveel zin om een locatie-extensie in te stellen. Of een stapje verder: zet geen verkoop-gerelateerde highlights in voor campagnes die gericht zijn op naamsbekendheid. En zet juist wel prijsextensies  in voor retargetingcampagnes voor je webshop. Google Ads selecteert een aantal van je ingestelde extensies om weer te geven in de zoekmachine.

Google ads extensies instellen

Je stelt extensies in voor je gehele account, of per campagne of advertentiegroep. Zo kun je bijvoorbeeld je locatie op account niveau instellen, terwijl je je prijzen alleen op advertentiegroepniveau laat zien. Ga in Google Ads naar advertenties en extensies, klik dan op de tab extensies en klik op het plusje. Dan voeg je de extensies toe. Heb je je extensies ingesteld en draaien ze en poosje, dan kun je bij advertenties en extensies de statistieken bekijken.

Heb je vragen over de Google Ads extensies of wil je samen kijken naar de beste strategie voor jouw campagnes? Stuur je vraag of laat je contactgegevens achter, dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.