Ben je actief op social media voor jouw onderneming? Of nog niet, maar wil je dat wel gaan doen? Om je tijd zo goed mogelijk te besteden wil je natuurlijk weten wat effectief is, en wat niet. Maak je social media prestaties meetbaar. Zo kun je direct bijsturen waar nodig!

Toegang tot statistieken

Om toegang te hebben tot statistieken moet je op zowel Facebook als Instagram en LinkedIn een bedrijfspagina hebben. Nog geen bedrijfsprofiel? Zo stel je een bedrijfspagina in.

Op social media heb je meerdere soorten statistieken tot je beschikking. Dit varieert van bereik van het bericht tot de kosten (in geval van advertenties). Voor nu richten we ons op de beschikbare statistieken voor organische content voor de 3 meest gebruikte kanalen: Instagram, Facebook en LinkedIn!

Instagram statistieken

De statistieken voor dit visuele social-mediakanaal zijn alleen in de app zichtbaar. Je hebt twee keuzes: statistieken voor je hele account en statistieken per bericht. Je kunt Instagram statistieken alleen op de mobiele app bekijken.

Voor de statistieken van je hele account ga je naar je profiel, en klik je rechtsboven op de drie streepjes. Kies vervolgens statistieken. Je krijgt een overzicht van je inhoud, verdeeld in “berichten in overzicht” en “verhalen”. Ga naar “alles weergeven” voor de statistieken de afgelopen 7 dagen tot 2 jaar

  • Bereik
  • Betrokkenheid
  • Deelacties
  • E-mailadressen
  • Opgeslagen
  • Oproep
  • Profielbezoeken
  • Reacties
  • Routebeschrijvingen
  • Sms-berichten
  • Vind-ik-leuks
  • Volgers
  • Websiteklikken
  • Weergaven

Afhankelijk van jouw online doelstellingen kies je de meest geschikte statistieken uit. Over het algemeen zou je kunnen kijken naar bereik, betrokkenheid, volgers en websiteklikken. De berichten worden automatisch gerangschikt naar prestatie, dus je ziet meteen welke berichten de meeste unieke accounts hebben bereikt (bereik) of welke content de meeste vind-ik-leuks en reacties kregen (betrokkenheid). Op deze manier kom je ook te weten welke berichten de meeste nieuwe volgers opleverden (volgers) en welke content het meeste traffic naar je website genereerde (websiteklikken). Het nut ervan? Zo kun je uitzoeken welke Instagram berichten wel of niet effectief zijn!

Naast de statistieken voor een tijdsperiode, kun je ook de statistieken per bericht bekijken. Hiervoor ga je simpelweg naar je bericht toe en tap je op “statistieken bekijken”. Hier zie je onder andere het aantal vind-ik-leuks, reacties en deelacties. Swipe omhoog voor meer details, zoals het aantal klikken naar de website en het aantal weergaven via je gekozen hashtags!

Instagram tip: bij meer dan 100 volgers kun je bij statistieken ook doelgroep kiezen. Zo kom je meer te weten over het geslacht, de leeftijd en de locatie van je volgers en wanneer zij het meest actief zijn. Handig voor het plannen van je content!

Facebook statistieken

Facebook statistieken kun je zowel mobiel als op desktop inzien. Uit eigen ervaring blijkt wel dat het analyseren via een desktop handiger werkt. In dat geval ga je naar de bedrijfspagina, en klik je in de witte balk bovenin beeld op statistieken.

In het overzicht zie je 9 kaders met statistieken, van het aantal paginaweergaven tot het verloop in het aantal paginavolgers. Je kunt kiezen of je de statistieken van die dag wilt, van de vorige dag, de afgelopen 7 dagen of de afgelopen 28 dagen.

Als je iets naar onder scrolt krijg je de meest recente berichten te zien met het bereik en de betrokkenheid. Hoe hoger deze cijfers, hoe effectiever je content. Wil je meer details? Klik dan op het bericht. Dit kan ook via het bericht op de tijdlijn. Vervolgens zie je het aantal bereikte personen, het aantal vind-ik-leuks, opmerkingen en gedeelde items en het aantal klikken op je bericht. Ook eventuele klikken op een link worden hier weergegeven. Dat laatste is interessant als je websitebezoek wilt genereren!

Sla statistieken op middels “gegevens exporteren”. Selecteer de gewenste statistieken en het datumbereik. Zo exporteer je de Facebook-statistieken eenvoudig naar een Excel bestand (.xls of .csv).

Facebook tip: bij “pagina’s om in het oog te houden” kun je Facebook-pagina’s van concurrenten invoeren. Meteen inzicht in het aantal paginavolgers en de activiteiten die week!

LinkedIn statistieken

Ook in het professionele social-mediakanaal heb je toegang tot statistieken, zowel per bericht als voor de hele pagina. Ga naar de LinkedIn-pagina en klik onder het logo op “analytics”. Je kunt kiezen tussen visitors (bezoekers), updates (berichten) en followers (volgers). Ik wil meer weten over de prestaties van mijn berichten (updates), dus kiezen we even voor updates. In de grafiek kun je heel gemakkelijk de gewenste tijdsperiode en metric kiezen. Je hebt de keuze uit:

  • Impressions
  • Unique impressions
  • Clicks
  • Likes
  • Comments
  • Shares
  • Engagement rate

De tabel onder de grafiek geeft een overzicht van je recente berichten en de statistieken. Hierin staat ook de CTR.

LinkedIn tip: maak je veel gebruik van dit platform? Dan kan het handig zijn om de statistieken te exporteren naar een Excel-bestand (.xls). Je kunt zelf de tijdsperiode selecteren. In de export kun je bekijken welk type content het best presteert.

Evalueren en bijsturen

Juist omdat er zo veel social media statistieken beschikbaar zijn, is het essentieel om te bedenken welke relevant zijn voor jouw onderneming. Wanneer je social-media inzet voor branding, dan is het interessant om te kijken naar bereik of volgers. Is je doelstelling het stimuleren van websitebezoek, dan hecht je wellicht meer waarde aan betrokkenheid en websitebezoek.

Met de social-media statistieken kun je onderzoeken of de prestaties van je berichten verschillen. Zo kun je bijvoorbeeld testen of het gebruik van 5 of 20 hashtags een hoger bereik oplevert, en welke hashtags het meest effectief zijn. Of dat een korte of lange caption meer betrokkenheid oplevert… ga zo maar door. Op deze manier kom je te weten wat voor jouw doelgroep werkt.

Verder analyseren in Google Analytics

Wil je websitebezoek stimuleren door social media? Dan is het handig om in Google Analytics te kijken of er verkeer via social media op je website terecht komt. Hiervoor is het acquisitie-rapport bijvoorbeeld interessant! Kijk naar social als kanaal of ga naar het social-rapport.

Wil je weten of je social media strategie optimaal is, of wil je juist gaan beginnen met social media voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met onze social media experts.