Wordt jouw website vernieuwd, of staat je eerste website binnenkort live? Dan wil je natuurlijk wel dat deze vindbaar is in de zoekmachine. Dat kost tijd… Pas deze SEO tips toe vóórdat je site live gaat en je zorgt zo snel mogelijk voor die goede rankings.

Geef je aanbod een slimme naam

Op je website vertel je alles over jouw aanbod, en bij webshops draait het al helemaal om de producten. Voor SEO is het belangrijk om na te denken over de benamingen. Kies je als accountantskantoor voor ‘loonverwerking’ of ‘salarisadministratie’? En bied je als ongediertebestrijder nou ‘plaagdierbestrijding’ of ‘ongediertebestrijding’ aan?

Een ander woord voor hetzelfde product of dezelfde dienst kan een groot verschil maken. Soms is er veel meer zoekvolume naar het één dan naar het ander, en dan is het een afweging om voor de term met het meeste zoekvolume te kiezen. Of juist voor de term met de minste concurrentie. Dat is aan jou!

Bedenk jezelf ook dat de de benamingen voor je producten en diensten automatisch gelinkt zijn aan je paginatitels en URL’s. Kies ze verstandig. Voer een zoekwoordonderzoek uit of vraag aan mensen in je omgeving welke termen zij zouden gebruiken in de zoekmachine. Nu je website nog niet live staat, is dit het beste moment voor eventuele aanpassingen.

Interne links

Met linkjes van pagina naar pagina verbind je de content letterlijk aan elkaar. Dat maakt het voor het algoritme ook makkelijker om te begrijpen waar je content over gaat, en waar het allemaal mee te maken heeft. Maak daarom direct interne links, en wacht niet totdat je site live staat.

Meta descriptions

Het toevoegen van meta descriptions wordt nog wel eens vergeten, en dat is zonde. De meta description is het het eerste wat iemand ziet na een zoekopdracht in Google. Met dit kleine stukje tekst kun je iemand overhalen om jouw website te bezoeken. In de meta description verwerk je het belangrijkste zoekwoord van die pagina en zorg je voor een pakkende call to action. Met de plugin Yoast SEO is dit makkelijk in te stellen.

Search Console

Het is altijd aanbevolen om een account aan te maken op Google Search Console, óók als je niet actief aan de slag gaat met SEO. Je kunt er bijvoorbeeld zien of er 404-pagina’s zijn. Daarnaast kun je beter maar alvast statistieken laten verzamelen, voor het geval je toch aan de slag wilt met SEO. Gaat helemaal vanzelf!

Sitemap

Nog een reden om Search Console in te (laten) stellen: het indienen van een sitemap. Via Yoast SEO kun je een sitemap ophalen en die link plak je in Search Console. Waarom? Zo heeft het algoritme de laatste update van jouw website te pakken en verloopt het indexeren sneller.

Re-directs

Zoek allinsite:”www.ditisjewebsite.nl” en klik alle resultaten open. Zijn alle pagina’s toegankelijk, of zijn er onverhoopt toch pagina’s verdwenen die nu een 404 geven? Maak gebruik van re-directs om oude of verwijderde pagina’s naar de nieuwe pagina te verwijzen.