Instagram heeft 5 miljoen gebruikers in Nederland, en groeit nog steeds. Wist je dat het Instagram algoritme aan de hand van betrokkenheid bepaalt hoe vaak (en waar) je posts worden weergegeven? Denk aan het aantal likes, reacties en opgeslagen posts. Maar nu Instagram het aantal likes op sommige accounts verbergt, verandert ook de manier waarop we engagement meten en stimuleren. Vind je het tijd om meer uit Instagram te halen? We hebben een aantal handige tips voor je.

Captions

In 2019 zagen we het al gebeuren en in 2020 ligt hier de focus: lange captions. Instagram is hét platform voor micro-blogging. Sprekende visuals in combinatie met informatieve, grappige of persoonlijke captions. Kennis en expertise benadrukken, daar draait het om. Stimuleer betrokkenheid door ervaringen, tips of meningen te vragen.

Opslaan

Ken jij de save-optie al? Bij elke post zie je een soort bookmark om posts op te slaan. Ze komen in een persoonlijk overzicht terecht. Handig om later terug te vinden. Je kunt zelfs collecties aanmaken om de posts te sorteren op onderwerp.

Nu het aantal likes naar de achtergrond verdwijnt, wordt er verwacht dat het algoritme het aantal saves steeds belangrijker gaat vinden. Speel hier op in door content te maken wat voor je doelgroep relevant is om te bewaren. Denk aan een aantal tips, statistieken of een handige checklist. “Save deze post als inspiratie voor de herinrichting van je huis!” of “sla dit recept op om dit weekend te gaan maken!”

Delen

Deelacties zijn onderdeel van de betrokkenheid die je op Instagram kunt krijgen, en worden dan ook gewaardeerd door het algoritme. Je deelt een post via het papieren vliegtuigje onder de post. Wat zou je zelf delen met vrienden of collega’s? Waarschijnlijk is dat grappige of juist informatieve content. Wil je dus meer deelacties, zorg dan voor het juist type content.

Video

Video wint nog steeds aan populariteit. Gelukkig kun je op Instagram veel met bewegende beelden doen: van boomerangs in de Instagram Stories tot een video post en IGTV. Maar wat dacht je van video als onderdeel van je service? Stelt iemand een vraag in de chat, dan kun je deze persoonlijk met een korte video beantwoorden. De persoonlijke aanpak zal gewaardeerd worden, en het scheelt je aardig wat typewerk.

Stories

De functies die je in Instagram Stories kunt toepassen zijn je waarschijnlijk wel bekend. Je volgers hebben alleen zin om erop in te gaan als ze er zelf iets voor terugkrijgen. Eigenlijk vinden mensen het leuk om hun expertise, kennis en ervaringen te delen omdat het ze op een soort voetstuk zet. Een poll met ‘wat is je lievelingskleur: blauw of geel’ zal dus minder betrokkenheid opleveren dan een vragensticker met de vraag ‘uit eten in Breda, waar moet ik heen?’.

Tweerichtingsverkeer

Voort wat, hoort wat. Wil je engagement, dan moet je zelf ook betrokken zijn. Om Instagram optimaal te benutten moet je niet alleen maar informatie sturen, maar ook ontvangen. Door te kijken waar je klanten, leveranciers en concurrenten zich mee bezig houden word je meteen een stukje slimmer. Wees niet bang om reactie te plaatsen bij een concurrent. Plaats een story waarin je een samenwerkende partij tagt. Stel een vraag in chat. Zo is je bedrijfspagina een stukje persoonlijker, en dat maakt Instagram juist zo leuk.

Heb je vragen over Instagram voor jouw bedrijf, of kunnen we je helpen bij het maken van je content? Stuur je vraag, of laat ons contact met je opnemen.