Kom je ook wel eens websites tegen waarvan het laatste nieuwsbericht uit 2017 komt? Of is dit misschien op jouw website van toepassing? Een veel gehoorde opmerking van ondernemers is dat zij geen tijd of kennis hebben om de website actueel te houden. Maar wist je dat het plaatsen van berichten wel degelijk bijdraagt aan de uitstraling en SEO van je bedrijf? Het actueel houden van je website is een gratis vorm van internet marketingHier lees je waarom een up-to-date website belangrijk is én 6 tips voor sterke content!

Het belang van nieuwsberichten

Regelmatig nieuwe nieuwsberichten plaatsen zal beter zijn voor je imago dan een “gelukkig nieuwjaar” bericht van 2017 die al een tijdje onder het stof ligt. De websitebezoeker krijgt zo het idee dat je actief bezig bent met je onderneming en, ook niet onbelangrijk, dé expert bent op een bepaald gebied. Plaats je een nieuwsbericht over de nieuwe collectie kleding of over de innovatie van het verpakkingsmateriaal, dan is dat voor de kijker al een positieve cue dat jij weet waar je het over hebt!

Content zoals nieuwsberichten en landingspagina’s zijn belangrijk voor je positie in Google (SEO). Niet ieder bericht zal even relevant zijn voor de zoekmachine, maar hier kun je wel op sturen. Wanneer je de keywords verwerkt in de content, gebruik maakt van koppen, afbeeldingen en technieken zoals meta-tags, alt-teksten en linkbuilding, bestaat de kans dat het actueel houden van je website je daadwerkelijk gaat helpen bij je ranking (en dus de vindbaarheid van je website)! Dit heeft te maken met domain authority. Wanneer de zoekmachine ziet dat je bovenstaande tactieken toepast in je content laat je zien dat je relevant bent en een soort expert bent op jouw gebied, wat beloond kan worden met een hogere ranking. Dit gaat zeker op wanneer je backlinks krijgt!

Wil je meer traffic naar je website? Lees dan de 6 tips om je website actueel te houden!

Tip 1: kies de manier die bij jou past

Het actueel houden van je website kan natuurlijk op heel veel manieren. Maak landingspagina’s aan, schrijf een blog of plaats je social-media berichten automatisch door naar je website. Wil je je website echt goed aanpakken, zorg dan voor een manier die voor jou werkt.

De meeste websites beschikken over een sectie voor nieuws of een blog. Heeft jouw site dit ook? Maak hier dan vooral gebruik van! De nieuwspagina wordt een overzicht van jouw nieuwtjes, kennis en ervaring. Wat ook vaak voorkomt is een sectie met referenties. Hier kun je je projecten toelichten, wat dan weer bewijsvorming is voor potentiële klanten. Het is aanbevolen om de content van je website te delen op je social-media kanalen. Met de URL erbij genereer je traffic!

Heb je momenteel geen gepaste pagina om je berichten op te plaatsen? Laat het ons weten, dit is in een handomdraai geregeld!

Tip 2: inspiratie opdoen met Google Trends

Wie de krant leest, het journaal kijkt of dagelijks op social media te vinden is weet wat er speelt. Daar kun je je content op baseren. Heb je even wat minder inspiratie? Probeer dan eens Google Trends, dit heeft onlangs een update gehad en is een stuk gebruiksvriendelijker geworden. “Ontdek waar de wereld naar op zoek is” luidt de slogan.

Zelf deed ik onlangs een testje. Ik zag in Google Trends een hot topic dat ik goed kon verwerken in een landingspagina voor één van onze opdrachtgevers. Google heeft de landingspagina snel geïndexeerd, want de volgende dag was er al traffic naar de landingspagina! Zou het door die stijging in het zoekvolume komen? Grote kans van wel. Dus doe er je voordeel mee. Gebruik Google Trends om relevante, populaire zoektermen te vinden en verwerk dit in een leuk nieuwsbericht!

Tip 3: bedenk topics om op terug te vallen

Is het nog niet gelukt om een leuke invalshoek te bedenken? Het kan soms voelen alsof je eigenlijk niet zoveel te melden hebt. Maar als ondernemer zit je niet stil, toch? Je doet je ding, en daar kun je veel over melden! Enkele voorbeelden van topics om op terug te vallen:

  • De lezer meenemen in jouw werkdag
  • Storytelling
  • Vertellen over nieuwe producten of diensten die je levert
  • De klant zijn/haar verhaal laten vertellen
  • Een gastblogger uitnodigen
  • Inspelen op topics uit de issue kalender

Tip 4: maak een planning

Je kunt de actualiteiten niet sturen, je kunt alleen de kansen pakken die er liggen. En je hebt de topics om op terug te vallen. Wie zijn of haar website actueel wil houden kan hier een planning voor maken. Blok een vast tijdstip in je agenda of maak een jaar/maand/weekplanning aan de hand van thema’s. Ga voor jezelf na wat realistisch is. Is dit tweemaal per week, of misschien wel eens per maand?

Plan bijvoorbeeld elke eerste dinsdag van de maand in om naar interessante onderwerpen te kijken. Vervolgens blok je op de tweede dinsdag van de maand 2 uren om een stukje vlammende content te schrijven! Door het concreet te maken wil je deze doelstelling behalen en ga je het niet vergeten.

Tip 5: zeg meer met plaatjes

Een goed nieuwsbericht of effectieve landingspagina trekt de aandacht van de lezer. In een nieuwsbericht wil je niet teveel inzoomen op achtergrondinformatie en details van bijvoorbeeld producten. In een landingspagina kan dat wel. Je kunt de twee dus ook samen inzetten en elkaar laten versterken met linkbuilding.

Maar hoe zorg je voor de aandacht van de “lezer”? Plaatjes kijken vonden we als kind al leuk en ook volwassenen doen dit graag. Want één afbeelding zegt mogelijk veel meer dan een hele lap tekst. We gebruiken afbeeldingen om een beeld te vormen van de content. Probeer dus altijd één of meerdere afbeeldingen te gebruiken.

Voeg ook altijd een uitgelichte afbeelding toe zodat je nieuwsoverzicht er goed uitziet. Pixabay en Unsplash bieden rechtenvrije stockfoto’s, maar daar zijn we zelf niet zo’n fan van. Het ziet er namelijk al snel nep uit, en dat is het ook. Wil je écht goede content bieden, gebruik dan eigen fotomateriaal. Huur een fotograaf in om in één keer een hoop plaatjes te schieten of, als je verstand hebt van fotografie, neem de tijd om zelf foto’s te maken van je werkplek, producten, diensten, bedrijfswagen, opgeleverde projecten en meer.

Tip 6: werk samen

Wie heeft er gezegd dat je alles in je eentje moet doen? Collega’s of medewerkers hebben juist de beste ideeën. Jullie werken misschien net aan andere dingen, waardoor jij niet weet wat er bij hen speelt. Dan kun je er ook geen content over maken. Begin desnoods een ideeënbus of een bord op Trello.

Heb je moeite met het bedenken van content of heb je gewoonweg geen tijd om je website actueel te houden? Dan is uitbesteden een goede optie voor jou. Vivars is een internetbureau met aantoonbare ervaring met content. Het schrijven van teksten is geen enkel probleem, net zoals de visuele weergave. Maar houd er wel rekening mee dat jij degene bent die je bedrijf het beste kent en dat het dus nodig is om ons te informeren. Samen kunnen we bepalen welke strategie het beste bij jou en je onderneming past. Jij levert vervolgens de benodigde informatie aan. Onze klanten sturen ons vaak foto’s met een korte uitleg via WhatsApp. Maar per mail of onder het genot van een goed bakje koffie kan natuurlijk ook.

Wil je hier meer over weten? We horen het graag.