Websites waarop het laatste nieuwsbericht in 2017 geplaatst is. Helaas kom ik het regelmatig tegen. Een veel gehoorde opmerking van ondernemers is dat zij geen tijd of kennis hebben om de website actueel te houden. Het plaatsen van berichten draagt echter wel bij aan de uitstraling en SEO van je bedrijf. Ik zal je uitleggen waarom een up-to-date website belangrijk is, en daarna volgen 6 tips voor sterke content.

Imago en rankings

Door regelmatig nieuwe berichten te plaatsen krijgt de websitebezoeker het idee dat actief bent met je onderneming. En, ook niet onbelangrijk, dat je de expert bent op een bepaald gebied. Plaats je een nieuwsbericht over de nieuwe collectie kleding of over de innovatie van het verpakkingsmateriaal, dan is dat voor de kijker al een positieve cue dat jij weet waar je het over hebt!

Naast de positieve impact op het imago is content, zoals een nieuwsbericht of landingspagina, ook belangrijk voor je positie in de zoekmachine. Niet ieder bericht zal even relevant zijn voor de zoekmachine, maar je kunt hier wel op sturen. Verwerk relevante keywords in je teksten, gebruik afbeeldingen, kopteksten en technieken als alt-teksten en linkbuilding. Op deze manier draagt het actueel houden van je website bij aan je rankings in de zoekmachine. Dit heeft te maken met domain authority. Wanneer de zoekmachine ziet dat je SEO-tactieken toepast in je content laat je zien dat je een soort expert bent op jouw gebied, wat beloond kan worden met een hogere ranking. Zeker wanneer je backlinks krijgt!

Je weet nu dat je website actueel houden belangrijk is voor je imago en je vindbaarheid in de zoekmachine. Hoe ga je dat doen? Lees de volgende 6 tips om je website actueel te houden.

Tip 1: kies de manier die bij jou past

Het actueel houden van je website kan natuurlijk op heel veel manieren. Maak landingspagina’s, schrijf een blog of plaats je social-media berichten automatisch door naar je website. Wil je je website echt goed aanpakken, zorg dan voor een manier die voor jou werkt.

Maak van de nieuwspagina een plaats waar je nieuwtjes, kennis en ervaring deelt. In een nieuwsbericht wil je niet teveel inzoomen op details van bijvoorbeeld producten. In een landingspagina kan dat wel. Je kunt de twee dus ook samen inzetten en elkaar laten versterken met linkbuilding. Wat ook vaak voorkomt is een sectie met referenties. Hier kun je je projecten toelichten, wat dan weer bewijsvorming is voor potentiële klanten. Deel je content ook op social media. Met de URL erbij genereer je traffic naar je website.

Tip 2: inspiratie opdoen met Google Trends

Wie de krant leest, het journaal kijkt of dagelijks op social media te vinden is weet wat er speelt. Tel daar de vakspecifieke blogs en magazines bij op. Daar kun je je content op baseren. Heb je even wat minder inspiratie? Probeer dan eens Google Trends. Signaleer je hot topics (populaire zoektermen) die relevant zijn voor jouw organisatie? Maak een nieuwsbericht, en deel het op social media!

Tip 3: plan B

Is het nog niet gelukt om een leuke invalshoek te bedenken? Het kan soms voelen alsof je eigenlijk niet zoveel te melden hebt. Maar als ondernemer zit je niet stil, toch? Je doet je ding, en daar kun je veel over melden. Enkele voorbeelden van topics om op terug te vallen:

  • De lezer meenemen in jouw werkdag
  • Storytelling
  • Vertellen over nieuwe producten of diensten die je levert
  • De klant zijn/haar verhaal laten vertellen
  • Een gastblogger uitnodigen
  • Inspelen op topics uit de issue kalender

Tip 4: maak een content planning

Je kunt de actualiteiten niet sturen, het is leuk meegenomen als er een hot topic is waar je op in kunt haken. Daarnaast heb je de topics om op terug te vallen. Wie zijn of haar website actueel wil houden kan hier een planning voor maken. Blok een vast tijdstip in je agenda of maak een jaar/maand/weekplanning aan de hand van thema’s. Ga voor jezelf na wat een realistische modus is. Is dit tweemaal per week een bericht plaatsen, of misschien wel eens per maand? Blok bijvoorbeeld elke eerste maandag van de maand 2 uren om een content te schrijven. Maak het concreet, dan is de kans op slagen al een stuk groter.

Tip 5: trek aandacht met afbeeldingen

Eén afbeelding zegt mogelijk veel meer dan een hele lap tekst. We gebruiken afbeeldingen om een beeld te vormen van de content. Probeer dus altijd één of meerdere afbeeldingen te gebruiken. Pixabay en Unsplash bieden rechtenvrije stockfoto’s, maar daar zijn we zelf niet zo’n fan van. Het ziet er al snel nep uit, en dat is het ook. Wil je écht goede content bieden, gebruik dan eigen fotomateriaal. Huur een fotograaf in om in één keer een hoop plaatjes te schieten of, als je verstand hebt van fotografie, neem de tijd om zelf foto’s te maken van je werkplek, producten, diensten, bedrijfswagen, opgeleverde projecten en meer.

Tip 6: werk samen

Wie heeft er gezegd dat je alles in je eentje moet doen? Collega’s hebben juist de beste ideeën. Jullie werken misschien aan andere dingen, waardoor jij niet weet wat er bij hen speelt. Dan kun je er ook geen content over maken. Begin desnoods een ideeënbus of een bord op Trello.

Actie!

Het actueel houden van je website is een gratis vorm van internet marketing dat bijdraagt aan je imago en rankings. Heb je moeite met het bedenken van content, of heb je gewoonweg geen tijd om je website actueel te houden? Ik kan je helpen met het schrijven van berichten en de visuele weergave ervan. Houd er wel rekening mee dat jij degene bent die je bedrijf het beste kent, en dat het dus nodig is om ons te informeren. Samen kunnen we bepalen welke strategie het beste bij jou en je onderneming past. Jij levert vervolgens de benodigde informatie aan. Onze klanten sturen ons vaak foto’s met een korte uitleg via WhatsApp. Maar per mail of onder het genot van een goed bakje koffie kan natuurlijk ook. Heb je een vraag of wil je meer weten? Neem contact met ons op!