Statistieken van Instagram zijn te vinden in de app. Deze data is alleen beschikbaar alleen voor bedrijfspagina’s je moet meer dan 100 volgers hebben. Bekijk de statistieken per bericht of voor je hele account en ontdek welke content het best presteert.

Instagram statistieken bekijken

Open eerst de app. Voor de statistieken van je hele account ga je naar je profiel, en klik je rechtsboven op de drie streepjes. Kies vervolgens statistieken. Je krijgt een overzicht van je inhoud, verdeeld in “berichten in overzicht” en “verhalen”. Ga naar “alles weergeven” voor de statistieken de afgelopen 7 dagen tot de afgelopen 2 jaar.

  • Bereik
  • Betrokkenheid
  • Deelacties
  • E-mailadressen
  • Opgeslagen
  • Oproep
  • Profielbezoeken
  • Reacties
  • Routebeschrijvingen
  • Sms-berichten
  • Vind-ik-leuks
  • Volgers
  • Websiteklikken
  • Weergaven

Afhankelijk van jouw online doelstellingen kies je de meest geschikte statistieken uit. Over het algemeen zou je kunnen kijken naar bereik, betrokkenheid, volgers en website klikken. De berichten worden automatisch gerangschikt naar prestatie, dus je ziet meteen welke berichten de meeste unieke accounts hebben bereikt (bereik) of welke content de meeste vind-ik-leuks en reacties kregen (betrokkenheid). Op deze manier kom je ook te weten welke berichten de meeste nieuwe volgers opleverden (volgers) en welke content het meeste traffic naar je website genereerde (website klikken). Het nut ervan? Zo kun je uitzoeken welke Instagram berichten wel of niet effectief zijn!

Statistieken per bericht bekijken

Naast de statistieken voor een tijdsperiode, kun je ook de statistieken per bericht bekijken. Hiervoor ga je simpelweg naar je bericht toe en tap je op “statistieken bekijken”. Hier zie je onder andere het aantal vind-ik-leuks, reacties en deelacties. Swipe omhoog voor meer details, zoals het aantal klikken naar de website en het aantal weergaven via je gekozen hashtags!

Testen
Met statistieken per bericht kun je checken wat wel of niet werkt. Test bijvoorbeeld eens met een andere set hashtags of een ander aantal hashtags. Je wilt natuurlijk weten welke hashtags het meeste bereik genereren, of juist welke hashtags de meeste engagement opleveren. Op deze manier kom je te weten wat voor jouw doelgroep werkt.

Verschil tussen weergaven en bereik

Een veelgestelde vraag die we graag voor je beantwoorden. Het aantal weergaven is hoe vaak je bericht in totaal is bekeken. Het bereik is hoeveel unieke personen je bericht hebben bekeken. Instagram zegt zelf dat het bereik en schatting is, en dus niet altijd exact is.

Extra tip: kijk ook eens bij de tab doelgroep. Zo kom je meer te weten over het geslacht, de leeftijd en de locatie van je volgers en wanneer zij het meest actief zijn. Handig voor het plannen van je content!