Budget verdelen over meerdere campagnes? Dat kan! Het beheren van je campagnes in Google Ads kan best lastig zijn. Zeker als het gaat om het budget. Want welk budget moet je per campagne inzetten? Spreid je budget over meerdere campagnes, dat bespaart je een hoop energie.

Bij welke campagnes?

Alhoewel het aanlokkelijk klinkt, het is niet aanbevolen om voor alle campagnes één gedeeld budget te gebruiken. Simpelweg omdat de uitgaven per campagne scheef zouden kunnen lopen.

Stel je hebt 4 verschillende campagnes. Bijvoorbeeld 1 zoekwoordcampagne voor branding, 1 voor het verkopen van productgroep A, 1 voor het verkopen van productgroep B en 1 voor algemene re-targeting. Deze campagnes hebben verschillende doelen en een ander potentieel bereik. Je re-targetingcampagne kan bijvoorbeeld minder goed presteren dan je verkoopcampagne, deels omdat de doelgroep kleiner is. Maak je dan gebruik van een gedeeld dagbudget, dan zal er relatief veel geld naar de re-targetingcampagne gaan en dus minder naar je verkoopcampagne. Daar schiet je niets mee op.

In dit voorbeeld kun je er beter voor kiezen om een gedeeld budget te gebruiken voor de campagne voor productgroep A en productgroep B. Deze twee campagnes matchen beter met elkaar dan de andere campagnes.

Dagbudget optimaal spreiden

Google Ads heeft het mogelijk gemaakt om één dagbudget te spreiden over meerdere campagnes. Dat is handig als je geen tijd hebt om elke campagne afzonderlijk te beheren of als je niet weet hoe je het budget optimaal kunt besteden. Ben je een beginner, dan is het aanbevolen om de biedstrategie ‘klikken maximaliseren‘ aan te houden.

Wil je meteen een gedeeld budget instellen? Zo doe je dat:

  • Log in bij je Google Ads account en ga naar je campagnes
  • Klik bovenin de grijze balk op ‘tools’
  • Ga onder ‘gedeelde bibliotheek’ naar ‘gedeelde budgetten’
  • Maak een nieuw budget aan. Geef het budget een naam, vul de waarde in en koppel het budget aan de gewenste campagnes.

Via de ‘gedeelde bibliotheek’ kun je het gedeelde dagbudget ook altijd wijzigen. Let wel op, het wijzigen van het budget nadat je huidige budget voor die dag al op is, zal de uitgaven weer op 0 euro zetten. Bekijk de info van Google Ads voor meer details.

Testen!

Het is niet mogelijk om een gedeeld budget in een experiment te gebruiken. Maar wat wel kan, is handmatig af en toe de budgetten aanpassen. Wijzig de hoogte van het budget, de biedstrategie of de samenstelling van de gedeelde dagbudgetten over de campagnes. Vervolgens houd je de statistieken in Google Analytics of Google Ads in de gaten om te zien of het één beter werkt dan het ander.

Hulp nodig of helemaal uitbesteden?

Bij Vivars zijn we dagelijks bezig met het analyseren van campagnes en het optimaliseren van content, budgetten en targeting. Heb je vragen, dan horen we graag van je. We kunnen ook voor de langere termijn je campagnes beheren. Zo heb je er zelf amper omkijken meer naar! Neem vrijblijvend contact met ons op.