In Google Ads kun je heel specifiek targeten op in-market segmenten, affiniteitsdoelgroepen en meer. Maar wat dacht je van het optimaliseren van je campagnes voor tijdstippen, apparaten en leeftijden? Met behulp van bodaanapassingen in Google Ads houd je de targeting breed en ken je meer (minder) budget toe aan interessante (minder interessante) segmenten.

Wat zijn bodaanpassingen?

Een bodaanpassing is een relatieve verandering van je bod per campagne. Door middel van bodaanpassingen kun je bepaalde segmenten, bijvoorbeeld gebruikers van mobiele apparaten, meer of minder budget toekennen. Je totale budget blijft hetzelfde, het gaat dus om een aangepaste verdeling van je budget over verschillende segmenten (bijvoorbeeld over desktops, smartphones en tablets).

Je kunt bodaanpassingen doorvoeren voor ‘standaard campagnes’ (dus niet voor ‘slimme campagnes’). Campagnes in het zoeknetwerk en displaynetwerk zullen het vaakst voorkomen.

Soorten bodaanpassingen

Ik gaf al een voorbeeld over bodaanpassingen voor de apparaten waar je advertenties op getoond worden. Dit zijn de handigste opties om mee te starten:

  • Apparaat
  • Locatie
  • Advertentieplanning
  • Demografie

Wat is de toegevoegde waarde?

Het relatief breed targeten van je doelgroep geeft je inzicht in de best presterende apparaten, locaties, dagen en tijdstippen waarop je advertenties getoond worden. Maar je leert ook of advertentieweergaven aan mannen en vrouwen van verschillende leeftijdsgroepen andere resultaten opleveren. Met bodaanpassingen kun je sturen op de meest interessante groepen, zonder je targeting of budget aan te hoeven passen. Google Ads verandert alleen de verdeling van je budget, procentueel, over je segmenten (zoals desktopgebruikers).

Werkwijze

Heb je al actieve campagnes in Google Ads? Probeer het dan eens uit. Ga naar de campagne die je wilt optimaliseren, en dan naar ‘overzicht’. Op deze pagina vind je de prestaties van je campagne. Kijk bijvoorbeeld eens naar de staafdiagrammen bij ‘apparaten’. Je kunt direct zien op welk apparaat de meeste vertoningen plaatsvinden, klikken of conversies plaatsvinden. Vervolgens is het tijd om strategisch na te denken over je bodaanpassingen. Is je campagne gericht op verkopen in je webshop? Dan onderzoek je via welk apparaat de meeste klikken en verkopen plaatsvinden (kan ook in Google Analytics). Via de knop ‘apparaten’ ga je naar het apparatenoverzicht, waar je de bodaanpassingen doorvoert. Kies bijvoorbeeld voor computers +20%, mobiele telefoons -10% en tablets -10%. Hier kun je volop mee experimenteren, houd vooral in de gaten of je prestaties verbeteren.

Heb je vragen over het analyseren van je campagnes, of kan ik je helpen bij Google Ads tactieken zoals bodaanpassingen? Stuur je vraag, of laat ons contact met je opnemen.