Misschien heb jij al gemerkt dat responsieve zoekadvertenties steeds belangrijker worden. Sommige Google Ads accounts hebben niet eens meer de mogelijkheid om de standaard zoekadvertenties in te stellen. Ben jij al klaar voor de toekomst met Dynamic Search Ads?

Wat zijn Dynamic Search Ads?

De zoekadvertenties zoals we die kennen, met vaste kopteksten, beschrijvingen en bestemmingspagina’s, zullen steeds minder vaak vertoond worden. Er wordt steeds meer gestuurd op dynamische content. Google wil advertenties namelijk zo goed mogelijk laten aansluiten op de zoekintentie en daarom werden Dynamic Search Ads gelanceerd.

Met Dynamic Search Ads stel jij alleen bestemmingspagina’s en beschrijvingen in. Kopteksten worden automatisch gegenereerd, op basis van de zoektermen en de content op de bestemmingspagina’s.

Waarom Dynamic Search Ads gebruiken?

Dagelijks komen er veel nieuwe zoekwoorden bij (aldus Google) en dat maakt het voor de adverteerder lastig om up to date te blijven. Met Dynamic Search Ads worden de eventuele gaten opgevuld. Het dient als een ‘catch all’ om de zoeker de beste informatie te kunnen tonen.

Het gebruik van dynamische zoekcampagnes wordt alleen aanbevolen voor webshops met een groot aanbod en websites die al goed ontwikkeld zijn. Een goede structuur en waardevolle content zijn belangrijk.

Dynamische advertentietargets

Dit bestond nog niet eerder in zoekcampagnes: dynamische advertentietargets. Simpel gezegd: de bestemmingspagina’s. Bij het opzetten van de campagne stel je in welke bestemmingspagina’s je wilt gebruiken. Bijvoorbeeld al jouw pagina’s in de Google index of een (handmatige) selectie. Voer exacte pagina URL’s is of kies voor de optie ‘URL bevat…’ om een reeks onderliggende pagina’s te targeten.

Meer controle door uitsluitingen
Blijkt na een aantal weken dat je advertenties ook naar ongewenste of minder relevante bestemmingspagina’s leiden? Dan kun je die eenvoudig uitsluiten.

Beschrijvingen

Het is belangrijk dat de beschrijvingen aansluiten bij je bestemmingspagina’s. Stel je een zoekcampagne in voor alle kinderkleding in je webshop, zorg dan dat de beschrijvingen ook over kinderkleding gaan en niet alleen over jongensbroeken of meisjesshirts.

De basis voor beschrijvingen blijft hetzelfde: gebruik 90 tekens per beschrijving voor uitleg over je diensten of producten, je unique selling points en een call to action.

En zoekwoorden en kopteksten dan?

Die hoef je met dynamische zoekcampagnes niet meer in te stellen! Je bent natuurlijk wel vrij om de geografische en demografische targeting specifiek in te stellen.

Aan de slag!

Wil jij meer te weten komen over zoekcampagnes voor jouw organisatie? Of wil je eens sparren over de beste strategie voor jouw advertenties? Laat het ons weten, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.