Tools zijn er om je werk makkelijker te maken. Maar er zijn er zóveel dat je misschien door de bomen het bos niet meer ziet. We zetten onze favoriete online marketing tools voor je op een rijtje!

1. Search Console

Wil je aan de slag met SEO (zoekmachine optimalisatie) dan is Google Search Console echt één van de fijnste, gratis tools. Je kunt de tool gebruiken om de indexatie van je website te checken, om te zien op welke zoekwoorden de site wordt getoond en hoeveel backlinks je hebt. Eerder gaven we 5 tips om waardevolle data uit Search Console te halen, zo kun je direct aan de slag. Vergeet Search Console niet aan je Google Analytics te koppelen voor een optimaal inzicht in je SEO-prestaties.

2. Zoekwoordplanner

Maak je gebruik van zoekwoord campagnes in Google Ads, dan kun je de zoekwoordplanner gebruiken om nieuwe zoekwoorden te vinden. Je krijgt gerelateerde zoekwoorden te zien met het gemiddelde maandelijkse zoekvolume en de mate van concurrentie. Wil je het zoekwoord gebruiken, dan kun je het vanuit de zoekwoordplanner direct toevoegen aan je campagnes.

3. SE Ranking

Er zijn veel SEO-tools, maar SE Ranking is favoriet. Je voert relevante zoekwoorden in en checkt de rankings op die zoekwoorden. Je kunt in SE Ranking onder andere ook backlinks controleren en een concurrentie onderzoek uitvoeren. Ahrefs en SEMrush zijn alternatieven.

4. Analytics

Statistieken zijn voor online marketing natuurlijk onmisbaar. Met Google Analytics en Google Tag Manager krijg je een schat aan data. Van de herkomst van je verkeer tot het aantal conversies. Bekijk ook eens onze tips voor beginners in Google Analytics. Bonustip: je kunt de Google Tag Assistant extensie in Chrome gebruiken om te controleren of je tracking tags werken.

5. Yoast SEO

Dit is een SEO-plugin voor WordPress websites. Met de plugin kun je checken of je pagina geoptimaliseerd is voor de zoekmachine en je kunt de zoekweergave beheren. Met de plugin stel je per pagina in hoe deze er in de zoekresultaten uit komt te zien qua titel en meta description. Moet de pagina juist niet geïndexeerd worden? Dan kun je dat ook instellen.

6. Campaign URL Builder

Werk jij nog niet met URL parameters? Dan ligt hier nog een interessante kans. Met UTM parameters kun je namelijk meer informatie verzamelen over het websiteverkeer, over de herkomst van de bezoeker om precies te zijn. Met de Campaign URL Builder tool van Google kun je de parameters invullen en dan rolt er een URL uit die je kunt delen. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan ook eens onze eerdere tips over UTM tagging.

7. Leadinfo

Ben jij een B2B-ondernemer, dan is Leadinfo een handige tool voor jou. Met deze tool zie je welke bedrijven jouw site bezoeken, en ook welke pagina’s er worden bekeken. Dit kun je gebruiken om gerichte info te sturen en leads beter op te kunnen volgen.

8. Google Optimize

Voer a/b testen uit met Google Optimize. Tes bijvoorbeeld of een groene knop meer conversies oplevert dan een blauwe knop. Of experimenteer met verschillende kopteksten en lay-outs. Met deze tool stuur je een deel van je websiteverkeer naar de originele versie en een deel naar de experiment versie. Na de testperiode vergelijk je de resultaten en kun je je website optimaliseren.

9. Google Mijn Bedrijf

Maak een bedrijfsvermelding aan, beheer je openingstijden, deel foto’s en berichten met Google Mijn Bedrijf. Met deze gratis tool zorg je voor meer zichtbaarheid!

10. Mailchimp

Houd je doelgroep op de hoogte met nieuwsbrieven, stimuleer traffic en genereer leads op je website. In Mailchimp stuur je e-mailcampagnes met een gratis account, wat je helemaal uit kunt breiden tot e-mail automations waarin je bijvoorbeeld nieuwe klanten verwelkomt, interessante aanbiedingen stuurt en de klant eraan herinnert dat er nog producten in zijn winkelwagen zitten.

11. Later.com

Plan je social media content van tevoren in met Later.com. Via het gratis account kun je zowel je Facebook als je Instagram-pagina koppelen. Upload je foto’s, plaats en tekst en kies een datum en tijd naar keuze. Je posts worden automatisch geplaatst. Handig!

12. Emojipedia

Met emojipedia.org vind je snel de emoji waar je naar op zoek bent. Je plakt ‘m gewoon in de social media post die je in Later.com maakt.

13. Linktr.ee

Vind je het soms ook zo onhandig dat je maar één URL in je Instagram bio kunt zetten? Daar zijn een paar oplossingen voor.  Eén daarvan is Linktr.ee. Met deze tool stel je in welke linkjes je allemaal wilt laten zien. Je plakt je unieke linktr.ee URL in je biografie. Achter die unieke URL vinden je bezoekers alle linkjes die jij hebt ingesteld.

14. Facebook Pixel

Met de Facebook Pixel toon je je social media advertenties aan de juiste doelgroep. heb je de pixel geïnstalleerd op je site, dan kun je binnen Facebook Business Manager doelgroepen aanmaken. Bijvoorbeeld alle websitebezoekers in de afgelopen 60 dagen, of alleen de bezoekers van een bepaalde productcategorie zodat je de kunt retargeten. Houd er wel rekening mee dat het gebruik van de Facebook Pixel in je cookie/privacy policy verwerkt moet zijn.

15. Instagram for desktop

Behoort Instagram tot één van jouw belangrijkste kanalen en heb je regelmatig contact via DM (direct message), dan is het handig om Instagram op je desktop te gebruiken. De chat kun je op twee manieren gebruiken: via instagram.com en via de Desktofipy for IG extensie van Chrome. Met die laatste heb je ook de basics om vanaf je Instagram berichten te kunnen plaatsen.

16. Google Trends

Doe inspiratie op voor nieuwsberichten op je site, mailings naar je klanten of posts op social media via Google Trends. In Google Trends vul je een onderwerp in en zie je de interesse in het onderwerp naar verloop van tijd. Zo speel jij altijd in op actuele onderwerpen.