Beheerders van Facebookpagina’s zien het regelmatig: de optie ‘berichten promoten’. Facebook stuurt ook meldingen om je over te halen een (goed presterend) bericht te promoten. Maar wat is het verschil tussen een bericht promoten en adverteren? En welke optie is het beste voor jou?

Bericht promoten

Een bericht promoten, ook wel ‘bericht boosten’ genoemd, komt erop neer dat je een Facebook of Instagram post van je tijdlijn een advertentiebudget geeft. Het gaat dus om een bestaand bericht die je promoot om meer mensen te bereiken.

Een bericht promoten is handig als je:

  • Beginner bent op het gebied van social media campagnes
  • Weinig tijd hebt
  • Visual geschikt is voor plaatsingen op Instagram
  • Een heel goede post hebt die je ook aan mensen wilt laten zien die je (nog) niet volgen

Je kunt bij de promotie een URL instellen en een keuze maken tussen verschillende knoppen, zoals meer informatie, shoppen, registeren en downloaden. Je kunt je voorstellen dat het promoten van goed scorende of informatieve berichten interessant kan zijn.

Voordelen

Naast de snelle instellingen is het ook een groot voordeel dat je de mensen die de post leuk vinden, direct kunt uitnodigen om je pagina te volgen. Zo bereik je ze de volgende keer organisch. Tip: plaats je bericht, ontvang likes en reacties, en promoot het bericht daarna pas. De likes en reacties worden gewoon mee-gepromoot en zijn dus zichtbaar in de advertentie. Een bericht/advertentie met likes en reacties heeft een grotere kans om betrokkenheid te genereren.

Adverteren

Ga je adverteren, dan stel je een campagne in. De advertentie is dan niet zichtbaar op je tijdlijn, maar wordt aan mensen binnen je doelgroep getoond. Die doelgroep stel je zelf samen. In het advertentiebeheer heb je nog veel meer knoppen om aan te draaien.

Adverteren via het advertentiebeheer is handig als je:

  • Enige ervaring hebt met het social media advertenties
  • Een doelstelling in gedachten hebt (zoals bereik, verkeer, conversies)
  • Specifieke doelgroepen wilt gebruiken (zoals de websitebezoekers in de laatste 60 dagen)
  • Zelf wilt beslissen welke plaatsingen je advertenties hebben (bijvoorbeeld het uitsluiten van Instagram Stories)
  • Advertenties alleen op mobiel of desktop wilt tonen
  • URL parameters in wilt stellen
  • Zelf je koptekst(en) wilt kiezen
  • Een boodschap wilt overbrengen voor een heel specifiek segment binnen de doelgroep (want niet iedereen hoeft de boodschap te zien, dat is op je tijdlijn wel zo)
  • Een bodstrategie wilt kiezen

Voordelen

Het is wel duidelijk dat de opties in het advertentiebeheer veel uitgebreider zijn. Ga je adverteren, dan kun je boodschap voor een specifieke doelgroep beter over brengen. Ook het meten van de resultaten kan hiermee beter.

Afweging

Welke optie het beste voor jou is, is dus een persoonlijke afweging. Heb je nog maar weinig ervaring, dan zou je kunnen starten met berichten promoten. De opties die je in het advertentiebeheer zijn echter veel uitgebreider. Misschien daarom ook wel verwarrend. Als het aan ons vraagt kun je wel beter wat meer tijd stoppen in het inrichten van een campagne: zo kies je altijd de best passende instellingen, van doelstelling tot kopteksten, en kan het algoritme beter inschatten aan wie de advertentie getoond moet worden. En dat zie je terug in de resultaten die je behaalt!

Aan de slag

Wil jij ook aan de slag met adverteren op social media? Lees dan ook onze 4 tips voor een geslaagde campagne. Kom je er niet helemaal uit, of heb je andere vragen? Stel hieronder je vraag of laat je gegevens achter, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!