De prestaties van je website vormen de basis van je online prestaties. Maar je bent niet altijd in de gelegenheid om bakken met informatie door te nemen. Daarom hebben we 7 standaard rapporten van Google Analytics voor je op een rijtje gezet, waarmee je makkelijk en snel je website prestaties kunt beoordelen! We gaan er in dit geval vanuit dat je een klein beetje basiskennis van Analytics bezit en dat je minimaal één doel hebt ingesteld, zoals het aanvragen van een offerte of het versturen van een contactformulier. Ben je een beginner? Lees dan dit artikel eens!

1. Data vergelijken

Vaak wordt het standaard dashboard van Analytics gebruikt. Hierin kun je precies zien hoeveel bezoekers (in Analytics: gebruikers) je website de afgelopen 7 dagen heeft gehad. Ook kun je wat algemene statistieken zien, zoals hoeveel pagina’s er gemiddeld per sessie worden bekeken en hoeveel tijd een bezoeker tijdens een sessie op je website doorbrengt.

De manier om nog meer uit deze cijfers te halen? Probeer de datum eens te verschuiven, of beter nog: vergelijk verschillende periodes. Zo kun je bijvoorbeeld de huidige maand met de vorige maand vergelijken, waarbij direct duidelijk wordt of er verschuivingen zijn in de statistieken. Is het aantal sessies hard gestegen of juist gedaald? In allebei de gevallen is er werk aan de winkel!

2. Acquisitiekanalen

Een van de belangrijkste vragen die je jezelf kunt stellen is: hoe zijn bezoekers op mijn website terecht gekomen? Binnen het acquisitie rapport kun je precies zien waar je bezoekers vandaan komen en welke bezoekers het meest waardevol zijn voor je onderneming.

Wil je (snel) weten of een kanaal in de afgelopen tijd beter is gaan presteren? Gebruik dan de 1e tool om je data te vergelijken met een andere periode. Zo kun je opnieuw twee maanden met elkaar vergelijken om te zien of een bepaald kanaal is gegroeid. In het voorbeeld hieronder is het verkeer via de zoekmachine (Google) met ruim 45% gegroeid. Je SEO gaat dan de goede kant op!

3. Bestemmingspagina’s

Bezoekers komen lang niet altijd via de homepage een website binnen. Bepaalde pagina’s die hoog staan in de zoekmachine of nieuwsberichten die veel worden gedeeld op social-media vormen vaak het instappunt van een bezoeker. In dat geval gaat het verkeer rechtstreeks naar deze pagina, dit wordt ook wel de bestemmingspagina genoemd. Door de bestemmingspagina’s te bekijken kun je dus zien via welke pagina’s de bezoekers je website binnenkomen. Deze pagina’s kan je vinden via ‘Gedrag -> Gedragsstroom’, maar je kunt ze ook rechtstreeks bekijken onder ‘Gedrag -> Site-content -> Bestemmingspagina’s’.

Het mooie van dit rapport is dat je de pagina’s ook kunt opsplitsen per acquisitiekanaal. Heel handig als je bijvoorbeeld de prestaties van bepaalde pagina’s of berichten in de zoekmachine wilt monitoren! Selecteer hiervoor onder secundaire dimensie ‘bron/medium’. Nu kun je precies zien welke pagina’s als bestemmingspagina worden gebruikt, per acquisitiekanaal.

4. Mobiele apparaten

Waarschijnlijk maakt een groot gedeelte van je bezoekers gebruik van een mobiele telefoon, in plaats van een computer of laptop. Waarschijnlijk, terwijl je dat ook zeker kunt weten! Er is namelijk een standaard rapport binnen Analytics waar je de verdeling van apparaten kunt vinden die bezoekers gebruiken tijdens hun sessie. Onder ‘Doelgroep -> Mobiel -> Overzicht’ zijn de bezoekers opgedeeld in 3 categorieën: mobile, tablet en desktop.

Je kunt binnen dit rapport bekijken wat de verhouding is tussen het gebruik van de verschillende apparaten, maar ook hoe andere statistieken zich verhouden tegenover het verschil in apparaat. Zo is in het voorbeeld hieronder het bouncepercentage van de mobiele gebruikers aanzienlijk hoger dan de andere apparaten. Dit zou een aanleiding kunnen zijn om de gebruikerservaring op een mobiele telefoon kritisch onder de loep te nemen, om eventuele optimalisaties te kunnen doorvoeren.

5. Zoekwoorden

Vaak is de zoekmachine de grootste bron voor nieuwe bezoekers. Als je weet waar bezoekers op zoeken kun je hierop inspelen door bijvoorbeeld zoekwoorden te verwerken in bestaande pagina’s, of door het inrichten van landingspagina’s. Maar hoe weet je welke zoekwoorden worden gebruikt door de bezoekers van je website?

Zelf gebruiken wij hiervoor een speciale SEO-tool, waarmee we ook de positie van websites in de zoekmachine kunnen monitoren. Maar jij kunt het ook bijhouden zonder deze tool! Door je website te verifiëren met de Google Search Console (super eenvoudig als je al Analytics hebt) kun je deze koppelen aan je Analytics weergave. Vervolgens kun je onder ‘Acquisitie -> Search Console -> Zoekopdrachten’ de zoekwoorden vinden waar je website op dit moment op scoort in de zoekmachine, inclusief het aantal vertoningen, de CTR en de gemiddelde positie!

6. Conversiepaden

In het rapport acquisitiekanalen kun je direct zien hoeveel waarde elk kanaal heeft. Zo kun je precies zien hoeveel doelen er zijn voltooid door bezoekers, welke afkomstig zijn van een specifiek kanaal. Maar het kan ook gebeuren dat een bezoeker pas na zijn 3e bezoek ook echt een doel voltooit, terwijl hij/zij tijdens het laatste bezoek afkomstig was van de zoekmachine. Maar misschien was de eerste aanraking met je website wel via social-media?

Met het rapport ‘Conversies -> Multi-channel trechters -> Beste conversiepaden’ kun je precies zien welk pad wordt afgelegd door bezoekers wanneer zij een doel voltooien. Zo kun je beoordelen welke rol een specifiek kanaal vaak vervult bij het voltooien van een doel. Worden er weinig doelen voltooid via betaald zoekverkeer, maar spelen deze wel een rol van betekenis binnen het conversiepad? Dan is het alsnog de moeite waarde om dit kanaal te optimaliseren, afhankelijk van hoe zwaar dit kanaal weegt binnen het pad.

7. Tool voor modelvergelijking

Maak je gebruik van betaalde zoekadvertenties, bijvoorbeeld via Google Ads? Dan is de tool voor modelvergelijking echt dé tool om de prestaties hiervan te monitoren, deze kun je vinden via ‘Conversies -> Toeschrijving -> Tool voor modelvergelijking’. Deze tool maakt het namelijk mogelijk om te beoordelen wat de rol van een specifiek acquisitiekanaal is bij het voltooien van een doel. Zo kun je kiezen voor de ‘eerste interactie’ (via welk kanaal was het eerste bezoek op de website) of voor ‘laatste interactie’ (het kanaal waarna een doel is voltooit).

De belangrijkste KPI binnen dit rapport is de ROAS van je advertenties. De ROAS (return on ad spend) geeft in één opslag hoeveel je advertentiebudget oplevert, uitgedrukt in een procentueel getal. Heb je een ROAS van 200%, dan komt er voor elke €1 die je uitgeeft weer €2 terug als omzet. Waarom heb je de tool voor modelvergelijking hierbij nodig? Omdat de ROAS enorm kan verschillen, afhankelijk van welk model je kiest! Worden er weinig bestellingen geplaatst tijdens het bezoek via een advertentie, maar worden deze geplaatst tijdens een terugkerend bezoek via de zoekmachine? Dan heeft de advertentie toch een belangrijk aandeel gehad!

Wil je meer statistieken zichtbaar maken in Google Ads, zoals het bouncepercentage? Hier lees je welke instellingen je moet aanpassen.