Stap 1: Doelgroep

Zorg dat je je doelgroep inzichtelijk krijgt. Je weet de demografische gegevens van je doelgroep en je weet wat hun interesses zijn. Je segmenteert je doelgroep waar nodig, zodat je later elk segment met de juiste content kunt benaderen.

Stap 2: Website check

Je website of webshop werkt zoals het hoort. Ben je daar niet zeker van? Doe een website check. Vraag ook eens andere mensen om door je website heen te lopen. Is alles te vinden? Werken alle linkjes en formulieren, en geldt dat ook voor de mobiele weergave?

Stap 3: Meetplan

Stel Google Analytics en Google Search Console in en zorg dat ze juist gekoppeld zijn (eventueel Google Tag Manager, Google Ads en Facebook Ads Manager). Kun je het aantal ingevulde contactformulieren of transacties meten? Zo meet je je gegevens, en daar wil je vervolgens natuurlijk iets mee doen.

Stap 4: Social media

Zet je social media in? Hoe kies je dan de juiste kanalen om je doelgroep te bereiken? Stel je social media kanalen in als bedrijfspagina’s. Hierbij zorg je natuurlijk voor een uitstraling die duidelijk overeen komt met je website of webshop. Denk dan aan logo, kleurgebruik en boodschap.

Stap 5: Doelstelling

Stel doelen. Welk doel wil je eind 2020 bereikt wil hebben? Deel het hoofddoel op in kleinere stukjes. Denk dan aan mijlpalen. Wil je aan het eind van het jaar 1.000 producten via je webshop verkocht hebben? Dan kun je dat opdelen in het aantal transacties per maand, zo maak je resultaat meetbaar. Denk ook na over de ondersteunende doelen zoals het aantal aangevraagde offertes.

Stap 6: Plan van aanpak

Hoe ga je dat aanpakken? Vul de customer funnel in voor jouw onderneming, bijvoorbeeld met het see, think, do, care model van Google. hoe ga je de doelgroep bereiken (see), hoe zorg je ervoor dat de doelgroep je dienst of product in overweging neemt (think), hoe zorg je ervoor dat de doelgroep overgaat tot de aankoop (do) en hoe realiseer je herhaalaankopen (care)?

Stap 7: Budget

Wat heb je er voor over? Doelen stellen is één, maar je budget moet passend zijn aan de doelen die je stelt. Ga je advertenties inzetten, dan raden we je aan om te bepalen hoeveel een klant of verkoop mag gaan kosten. Hoe hoog of laag dat bedrag is, is natuurlijk afhankelijk van je product of dienst. Gebruik je meerdere advertentieplatformen, zorg dan voor een passende verdeling van het budget.

Stap 8: Offline marketing

Zorg voor een naadloze integratie met je offline marketing. En met offline marketing bedoelen we alles wat je offline doet. Van de inrichting van je winkel, autobelettering, briefpapier tot de verpakking die je gebruikt bij de verzending van je producten. Zorg dat je branding online en offline hetzelfde is om elkaar te versterken.

Stap 9: Nieuwsgierig blijven

Ken je doelgroep. Komt de vraag van de doelgroep overeen met hetgeen wat je aanbiedt? Komen er veel soortgelijke vragen vanuit je doelgroep? Dan kun je overwegen om hier iets mee te doen. Blijf nieuwsgierig en wees niet bang om te leren van anderen.

Stap 10: Analyseren

Analyseer je resultaten periodiek. Maak voor jezelf een overzicht van je acties en de resultaten ervan. Zo merk je al snel wat wel werkt, en wat niet. Wees niet bang om fouten te maken en om je strategie hier en daar aan te passen. Vervolgens pas je je acties aan om zo veel mogelijk resultaat te behalen!

1.001 mogelijkheden

Er is geen pasklare online marketing strategie voor jouw onderneming. Er zijn duizend-en-één mogelijkheden om je online marketing in te vullen, van SEO tot social media content en van display advertenties tot affiliate marketing en e-mailmarketing. Zeker als je net begint is het slim om te focussen.

Actie!

Welke strategie je ook kiest, je wilt resultaat zien. We horen vaak dat ondernemers te druk zijn of niet precies weten hoe ze moeten beginnen. Dan heb je met deze stappen een vertrekpunt. Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij je plan voor 2020? Stel hieronder je vraag of laat je telefoonnummer achter, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.