Regelmatig maken we webshops en andere technische oplossingen, dus we zijn wel wat gewend, maar deze shop was er toch eentje met een aantal uitdagingen. Frans en Simon (Haardhout.eu) bezorgen haardhout door heel Nederland en gaan ook regelmatig de grens over. Tot zover misschien nog niet zo spannend, maar de heren hebben op basis van “eigen” gebieden de bezorgkosten bepaald en zo kwamen we tot de eerste uitdaging.

Bezorgkosten!
Corné bracht deze gebieden in kaart en koppelde deze aan de in die regio geldende postcodes, tenminste dat was het idee. Dat deed hij samen met Frans overigens. Waar Corné steeds opnieuw zocht naar logica en verbanden, bleken deze niet aanwezig. Dat zorgde voor lachwekkende momenten tussen die twee, voor de mensen om hun heen in ieder geval. Waar je normaal gesproken postcodegebieden zou (kunnen) gebruiken, maakten we voor Haardhout.eu dus écht een uitzondering. Onderling is er overigens ook nog een afhankelijkheid tussen het type en het aantal producten, die vervolgens weer van invloed zijn op de stuks- en totaalprijs én de verzendkosten.

Koppeling
Daarnaast maken zij gebruik van de CRM en administratie software van Clientbox. Deze software ontwikkelen wij zelf, dus in het schrijven van de koppeling an sich zat niet direct de grootste uitdaging. Wel in de synchronisatie van de gegevens en dan vooral in het voorkomen van dubbele data. Op het moment dat een bestaande klant namelijk via de webshop een bestelling plaatst, wil je deze natuurlijk niet steeds opnieuw in je CRM toegevoegd zien worden. Of wanneer iemand zijn zakelijke e-mailadres gebruikt voor een privé bestelling dan hoeft die contactpersoon niet opnieuw aangemaakt te worden, hij of zij bestaat namelijk al.

Ge-wat-als’t
Het is moeilijk om van tevoren een scenario te maken dat waterdicht is. In de testfase lopen we dan ook met regelmaat tegen scenario’s aan die je niet had bedacht of had kunnen bedenken. Samen met Leander hebben we de koppeling stap voor stap getest, ge-wat-als’t, gefinetuned en dichtgetimmerd. Nu vangen we alle mogelijke scenario’s af, dat vind ik te gek om te doen!

Het resultaat is een koppeling waarmee de bestelling vanuit de webshop doorgestuurd wordt naar Clientbox. In Clientbox worden deze bestellingen opgehaald en wordt er gekeken of er een match is met het gebruikersaccount versus een relatie en als er geen match is wordt de relatie aangemaakt.

Er worden verschillende checks uitgevoerd om zeker te weten dat de relatiegegevens kloppen of juist afwezig zijn, zodat we dubbele data voorkomen. Hierna wordt automatisch een factuur gegenereerd en verstuurd, zonder tussenkomst van Frans en Simon. Wanneer een gebruikersaccount gematched wordt op meerdere relaties, is een handmatige actie vereist. Dit is tevens het enige scenario dat ze zelf iets “moeten” doen.

De verstuurde factuur wordt ook direct doorgestuurd naar het boekhoudpakket én gekoppeld aan de juiste omzetrekening(en). De producten en btw-tarieven uit de webshop worden namelijk gekoppeld aan de juiste omzetrekening of het btw-tarief in Clientbox. De administratie vanuit de webshop is daarmee altijd actueel. Kortom, nadat de bestelling bij de mannen binnenkomt hoeven ze alleen de producten nog af te leveren.

Opleveren en doorontwikkelen!
De website draait inmiddels en is te bekijken op Haardhout.eu. De bestellingen komen vanaf de eerste dag binnen en het is ons doel om het aantal bestellingen te laten groeien. Dit doen we middels zoekmachine optimalisatie, online advertenties op verschillende platformen én vergeten we offline marketing niet! Het slagen van een website valt of staat namelijk met optimalisatie en doorontwikkeling, continue.

Denken in/ over oplossingen
Heb jij ook een vraag of idee over online verkopen, een koppeling of misschien wel een idee voor een nieuwe applicatie? Laat het ons weten, we kunnen altijd even brainstormen en je voorzien van advies! Gebruik onderstaand formulier of mail naar kees@vivars.nl of bel 085 30 38 139

Geschreven door:
Kees Verspoor