Juli, augustus en september behoren ook voor ons tot de vakantiemaanden. Zelf ben ik in september de laatste die van de zomervakantie gaat genieten, met de huidige ontwikkelingen hoop ik dat tenminste. Naarmate september nadert nemen voor mij de zorgen toe. Het is niets ernstigs hoor. Het is gewoon dat ik geen leuke kleding meer in mijn kast heb voor mijn geplande vakantie naar Ibiza. Dan zit er natuurlijk maar één ding op: shoppen! Gelukkig heeft Instagram een handige tool die me daarbij kan helpen. Voor jou als ondernemer een must have als je online producten verkoopt.

 

Producten bekijken via Instagram

Je vindt Instagram Shopping in de Instagram app waar jij door het aanbod heen kunt scrollen. Je vindt er onder andere kleding, accessoires, tassen en schoenen, maar ook barbecue accessoires. Wat je ziet ligt onder andere aan de accounts die je volgt en je zoekgedrag! Dus als het op kleding aankomt is dit voor mij als vrouw zeker een uitkomst. Maar het is ook een enorme laagdrempelige manier om producten onder de aandacht te brengen voor ondernemers. Hoe dit werkt? Dat leg ik je uit.

 

Instagram Shopping voor ondernemers

Verkoop jij je producten via een webshop? Plaats dan zeker ook foto’s van je producten op Instagram. Doe je dat al? Heel goed! Maar je kunt nog een stapje verder gaan en dan komt Instagram Shopping om de hoek kijken. De foto’s waar jouw producten op staan kun je namelijk taggen in die foto’s en doorlinken naar de webshop waar je product te koop is. Je ziet deze toepassing al veel bij influencers, als je één keer op de foto klikt zie je de tags verschijnen.

 

Jij kunt bij het taggen een korte beschrijving, extra foto’s en de prijs toevoegen. Als ik dan een leuk rokje zie op een foto en het product is getagged dan weet ik direct of dit bij mijn budget past. Als dit het geval is, is de kans groot dat ik in ieder geval even doorklik naar de webshop of zelfs direct over ga tot aankoop!

 

Het voordeel van Instagram Shopping

Als je veel aanwezig bent op Instagram, heeft dat voordelen voor jouw Instagram Shopping. Als jij veel berichten deelt en de interactie aangaat met je volgers, levert dat je in de meeste gevallen meer vertoningen op. Instagram beloond jou zo als het ware voor je inspanning. Het algoritme van Instagram zorgt er verder voor (afhankelijk van jouw content) dat dit bij de juiste doelgroep onder de aandacht komt. Zo weet Instagram bijvoorbeeld ook dat je in mijn feed geen tuingereedschap moet laten zien. Het is niet mijn hobby en ik ga niet naar Ibiza om de heg van het hotel te snoeien.

 

De toekomst van Instagram Shopping

Nog even geduld en je hoeft niet eens meer naar de webshop. De hele shopervaring vindt dan plaats op Instagram. Er komt namelijk een update die het mogelijk moet maken om een product direct via Instagram te bestellen. De kans op een direct verkoop wordt hiermee weer een beetje groter. Handig toch?