We lopen er niet zo mee te koop, want onder ons werk vind je geen enkele webapplicatie terug. Toch is het een discipline waar we veel van onze uren aan besteden én waar we goed in zijn. Ondanks dat zijn we de laatste keer flink het schip in gegaan en dat heeft voor ons en onze klant enorme consequenties.

Je vraagt je vast af wat er is gebeurd, maar als je dikke ellende verwacht of hoopt op catastrofale ondergang van Vivars kun je beter stoppen met lezen, dat eindigt in een deceptie. Als je enige interesse hebt in de toepassing van applicaties om een bedrijf vooruit te helpen, lees dan zeker nog even door.

“Doe ma geweun”

We hebben het afgelopen jaar herhaaldelijk gehoord dat we wat meer moeten vertellen over wat we allemaal doen, kunnen en hoe we dat aanvliegen. Die opmerkingen kwamen van verschillende relaties, maar ook Jozias trok intern aan de bel: vertel meer wat je doet en hoe dat gaat, want dat laat je veel te weinig zien!

We hebben niet zo’n last van sterallures, “doe ma geweun” zeggen we in het Zeeuwse. Sterker nog, we hebben het afgelopen jaar bijna een opdracht verloren doordat we te bescheiden waren.

Stap voor stap

Dat we processen snappen en webapplicaties kunnen maken weten we zelf echt wel. Zo’n proces begint bij een inventarisatie van de functionaliteiten en een schematische weergave van de technische benodigdheden. We weten dan wat we écht nodig hebben en wat we moeten gaan maken. Daarna gaat het dan altijd even mis, Corné en ik gaan dan namelijk bedenken wat écht “vinnug” zou zijn. Kortom verder denken dan het moment, verder denken dan de vraag. Wat heeft deze applicatie straks nodig om deze klant nog verder te helpen?

En daar gingen we het schip in

Een recent voorbeeld is de webapplicatie voor het schip de MS Onrust. Met deze applicatie maken we het mogelijk om hun klanten direct een rondvaart te laten boeken en in hetzelfde proces producten bij te laten bestellen. In eerste instantie was het dan ook de bedoeling om de bestaande applicatie in hoofdlijnen na te bouwen en te voorzien van optimalisaties waardoor het boeken van een tafel aan boord van het schip eenvoudiger zou zijn en het proces beter meetbaar zou worden om zo de conversies te optimaliseren.

De capaciteit van het schip wordt bepaald door de tafels die erin staan en de stoelen die eraan kunnen. Logisch zou je zeggen, alleen geldt die capaciteit niet in combinatie met de Coronamaatregelen en daar hadden we in het initiële plan niet over nagedacht.

Uitzondering

Om te begrijpen wat de maatregelen voor consequenties hadden, moesten we echt het schip in om te zien hoe de situatie is met én zonder de Coronamaatregelen. Door de maatregelen kan maar de helft van de capaciteit benut worden om zo voldoende afstand te kunnen bewaren.

Om dit op te lossen bedachten we dat het schip een basis capaciteit en een afwijkende capaciteit over een bepaalde periode moet kunnen hebben. Hiermee zorgen we ervoor dat de capaciteit in tafels gelijk blijft, maar het aantal stoelen per tafel (tijdelijk) minder is.

Daarnaast kan per tafel een overloop geconfigureerd worden. Zo zorgen we ervoor dat je met je gezelschap vrijwel altijd direct naast of tegenover elkaar zit. Door in het boekingsproces op een slimme manier te kijken naar de verdeling van deze capaciteit zorgde Silvan ervoor dat de boekingen op de tafels zo efficiënt mogelijk gekozen worden, om vrijwel geen capaciteit onbenut te laten.

En dat was in de oude applicatie een probleem. Tafels bestaan uit 4, 6 of 8 personen en met afwijkende aantallen kon je niet boeken. Dat is nu geen probleem, zolang het schip niet vol zit natuurlijk 😉 Je hoeft dan ook geen rekenwonder te zijn om te bedenken dat onze klant hierdoor minder mensen verliest in het boekingsproces en dus een hogere omzet zal halen.

Handige functies

Dit is één voorbeeld uit de applicatie die concreet tot meer omzet leidt. Maar ze voeren ook de data van afvaarten voor het hele jaar binnen enkele minuten in, voorheen duurde dit meerdere dagen. Menukaarten en producten kennen een beschikbaarheid en per product kan worden aangegeven hoe lang van te voren dit product besteld moet worden. Handigheidjes waarmee ze tijd en geld besparen.

Die laatste functionaliteit zorgde voor een inzicht in een bredere toepassing. We krijgen regelmatig vragen om bestelformulieren te maken. Best wel intensief in tijd en kosten en dat zorgt ervoor dat het voor kleinere winkeliers niet rendabel is om steeds bestelformulieren te maken. Met deze applicatie konden we dit oplossen.

Consequenties

Dat had natuurlijk wel consequenties. Qua tijd zijn we flink het schip ingegaan, onze eigen schuld, dat wel. We hebben de applicatie zo gemaakt dat we de functionaliteiten per klant beschikbaar kunnen maken en kunnen personaliseren. Zo wordt het ook voor kleinere winkeliers mogelijk om zelf bestellijsten samen te stellen en klanten online bestellingen te laten plaatsen en af te laten rekenen. Voor onze klant zorgde het voor een rijkere applicatie in functionaliteit en besparing op de ontwikkelkosten. Zo wint op termijn iedereen!

Tips zijn welkom

Dit zijn mooie ontwikkelingen en het zorgt voor nog meer vragen. Daardoor zijn we op zoek naar programmeurs die ons team kunnen versterken en ook mee willen programmeren met het succes van onze klanten. Ben jij of ken jij iemand in de rol van Symfony, WordPress of frontend developer? Zorg dan dat je bij ons op de radar komt of bekijk de vacatures op vivars.nl/vacatures

Geschreven door:
Kees Verspoor
kees@vivars.nl

 

Stuur een bericht

Ben jij op zoek naar een webapplicatie voor een bedrijfs- of financieel proces? Of ben/ ken je iemand die ons team kan versterken? Laat je bericht achter en we spreken elkaar snel :-)