De één wil alle campagnes stopzetten en kosten besparen, de ander ziet kansen en wil juist nu extra gas geven. Maar wat is nou de juiste keuze?

Besparen of investeren?

Onder onze klanten merken we verdeeldheid. De één wil alle campagnes stopzetten en kosten besparen, de ander ziet kansen en wil juist nu de marketinginspanningen verhogen, oftewel gas geven. Iedereen is op zoek naar een manier om de omzet nog even te vergroten, stabiel te houden of weggevallen inkomsten op te vangen.

In een artikel van Adformatie wordt uitgebreid gesproken over investeren of in de kosten snijden in tijden van de Coronarecessie. Wat blijkt: (blijven) investeren in marketing en reclame tijdens crisistijden zorgt juist voor meer inkomsten. Mits je winkel, product of dienst toegankelijk is natuurlijk.

Crisis of anders denken?

Maar wat als je tent dicht moet, hoe dan? Ook wij hebben klanten in de horeca en dat was die zondagavond toch even een flinke dreun. Waar het ene restaurant doodstil zijn deuren sluit, hadden wij met de mensen van Petit en Johnnys binnen een half uur na het bericht over de sluiting van de horeca contact, we bespraken ideeën want stilvallen is geen optie. Even later ook met de tandarts van Mondiaal in Oosterland, gewoon even overleggen, wat is slim om te communiceren en hoe? De dagen erna gebeurde er van alles. Aanpassingen in websites, berichten schrijven, visuals maken, pop-up meldingen implementeren en de ontwikkeling van bestelformulieren met betaalmogelijkheden. Zo draaien zowel Petit als Johnnys nu bijvoorbeeld volledig op afhaal en bezorging van hun aanbod.

Positief nieuws melden, dat regelen we natuurlijk ook. Zo doneerde Alconet Containers mondkapjes aan de hulpverleners, dat is leuke content om te delen. Kuub Makelaars zorgde na de gecancelde Open Huizen Dag voor virtuele bezichtigingen via Facebook Live en bedacht daarmee een alternatief voor mensen die toch alvast even binnen willen kijken. Weekra zag de problemen bij mensen die in de supermarktschappen massaal toiletpapier gingen hamsteren waardoor anderen misgrepen. Ze bieden op hun website verschillende varianten toiletpapier aan die je zo online kunt bestellen, ze hebben het toch staan.

Voor onze e-commerce klanten zorgen we voor het optimaliseren van de campagnes. Zo zijn er zoekwoorden die juist nu interessant zijn, zoals zelf steenoven pizza’s maken (Pizzahoutoven.eu) of cortenstaal border in tuin (Zetwerkprofiel.nl). Vergeet niet dat er juist nu heel veel mensen thuis zitten en de verveling slaat toe. Waar anderen juist de campagnes stopzetten om kosten te besparen, kunnen campagnes juist nu zorgen voor een concurrentievoordeel. En dat geldt natuurlijk ook voor SEO-investeringen.

Het vraagt om een andere manier van denken, maar deze ondernemers hebben niet gedacht in de onmogelijkheden, maar in de kansen. Het vraagt om een combinatie van durf, creativiteit en aanpassingsvermogen. Je snapt wel dat het voor ons een feest is om samen na te denken over oplossingen én het dan ook te zien lukken.

Omzet compenseren of zelfs werken aan voorsprong?

Door nu niet alles stop te zetten, voorkom je dat je na de crisis drie keer zo hard moet werken (en investeren) om je oude niveau of zichtbaarheid te bereiken. Dus stel jezelf nog een keer de vraag, gooi je alles on hold of ga je er juist nu helemaal voor?

Zie je zelf geen kansen? Of heb je wel een idee, maar weet je niet waar te beginnen? Neem in beide gevallen contact met ons op. We helpen je graag kritisch te kijken naar een idee, uitdaging of probleem. We plannen een strategische sessie en daarvan krijg je geen rekening. #SamenSterk #SamenVooruit