Het zat er al een tijdje aan te komen, maar het is nu echt zover. Instagram verbergt hier en daar het aantal likes van posts. Geen paniek! Het aantal likes zegt niet alles over je content, en er zijn genoeg alternatieven voorhanden.

Alles voor de likes

Likes geven de kijker een eerste indruk. Zie je een bericht met honderden likes, dan is de kans groot dat je ook even ‘dubbel tapt’ om een hartje achter te laten. Likes zijn dus een indicatie van populariteit en dat stimuleert de kijker om hierin mee te gaan. Zo werkt het ook de andere kant op. Een bericht zonder likes heeft een grotere kans om genegeerd te worden. Het zal wel niet interessant zijn… Je scrollt lekker verder.

Veel gebruikers zijn dan ook teleurgesteld als hun bericht amper likes oplevert. Best jammer als je er wél veel tijd en energie in hebt gestoken. Het aantal likes wordt gezien als maatstaf voor populariteit, met name jongeren vergelijken hun posts met die van anderen om te zien wie er populairder is. Instagram wil deze sociale vergelijking verminderen en startte vorig jaar met tests voor het verbergen van de likes. Nu worden deze tests dus ook in Nederland gedaan.

Hoe ziet dat eruit?

Valt jouw account binnen de test, dan ziet de kijker niet hoeveel likes je post heeft. Er staat dus niet “vivars_nl en 49 anderen vinden dit leuk”, maar “vivars_nl en anderen vinden dit leuk”. Jij kunt wel altijd zien hoeveel likes je post krijgt. Of en wanneer Instagram deze verandering definitief door gaat voeren, weten we helaas niet.

Instagram verbergt likes

Anders meten

Influencers worden vaak ingehuurd op basis van het aantal volgers en likes. Dat tweede wordt nu dus een stuk lastiger, daarom moeten ze op zoek naar andere manieren om hun kwaliteit aan te tonen. En hoe kun jij zelf de kwaliteit van je posts meten, los van het aantal likes? Eerder schreef ik al over de statistieken voor social media. Hierin staan goede alternatieven, zoals het aantal opgeslagen berichten, betrokkenheid in de vorm van reacties, deelacties en profielbezoeken.

Wil jij meer betrokkenheid (engagement) op je Instagram posts? Lees dan deze tip!