Een goede website is onmisbaar als marketing tool. Het aanbieden van informatie in de vorm van tekst en beeld is al lang niet meer het hoofddoel van je website. Alles draait om conversie, jij wilt rendement van je investering zien. Je wilt je bezoekers het liefste aanzetten tot het inschrijven voor je nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte, het invullen van een contactformulier of het doen van een online aankoop. Tastbare resultaten, die ook daadwerkelijk meerwaarde opleveren.

Ook al ziet je website er prachtig uit en heb je alle informatie en beelden die naadloos laten zien wat je doet. Als er geen tastbaar resultaat is wordt het tijd voor actie. Want zo’n website is vaak een flinke investering. Dan is het wel zo fijn als je website daadwerkelijk iets oplevert! Maar hoe kun je beoordelen of je website ook echt waarde oplevert?

Gratis data uit Analytics

Dat kun je onder andere doen door je website statistieken te analyseren. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar hier zijn ook andere tools voor. Hoewel Analytics een gratis tool is en eenvoudig te installeren is, wordt er nog (te) weinig gebruik gemaakt van de beschikbare functies. Het komt dan ook vaak voor dat Analytics wel is geïmplementeerd op een website, maar dat er vrijwel nooit naar de data wordt gekeken. Komt dat jou bekend voor?

Hoe presteert mijn website? Tips an onze internet marketeers

Inzicht in bezoekers, kanalen en gedrag

Met Analytics kun je een aantal vragen beantwoorden met behulp van waardevolle data die door de tool zelf wordt verzameld. Het enige wat jij hoeft te doen is de juiste rapporten te bekijken! Zo kun je onder meer antwoord krijgen op vragen als:

  • Hoeveel bezoekers heeft mijn website per dag, per week of per maand?
  • Hoe komen bezoekers op mijn website terecht?
  • Wat zijn de kenmerken van mijn bezoekers en waar komen ze vandaan?
  • Waar zijn bezoekers binnen mijn website naar op zoek?
  • Hoeveel bezoekers voltooien een conversie binnen de website?

Dit zijn vragen die, wanneer je er een sluitend antwoord op kunt geven, voldoende input geven om één hele belangrijke vraag te beantwoorden: hoe presteert mijn website? Een blik in de statistieken van Analytics laat altijd iets zien waar je vervolgens mee aan de slag kan. Inzicht in de bezoekers van je website, de kanalen die zij gebruiken om je website te bereiken en het gedrag binnen je website levert altijd mogelijkheden op om door te groeien. Want alle statistieken, goed of slecht, zijn voldoende aanleiding om aan de slag te gaan!

Zelf een analyse uitvoeren

Wil je graag weten hoe je website presteert? Je kunt vandaag nog aan de slag met Google Analytics. Weet je niet hoe? We hebben tips voor beginnende Google Analytics gebruikers. Heb je al wat ervaring? Bekijk dan eens deze 7 rapporten in Analytics waarmee je makkelijk en snel de prestaties van je website in kaart kunt brengen. Het enige wat je nodig hebt zijn je inloggegevens van Analytics en je kunt direct aan de slag!

Wil je liever dat wij de prestaties van je website in kaart brengen, of heb je gewoon een vraag? Stel je vraag hieronder of laat je contactgegevens achter, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!