Wie herkent het niet? Soms ben je ineens ingeschreven op allerlei mailings en krijg je (bijna) dagelijks aanbiedingen of nieuwsbrieven van organisaties die je helemaal niet kent. Vaak komen deze mails nog wel vertrouwelijk over omdat er aandacht is besteed aan de vormgeving en (mogelijk) ook van bestaande bedrijven zijn.

Daarnaast krijg je ook vaak mails die direct te herkennen zijn als spam. Dit zijn vaak mails uit het buitenland met een “Special offer”. Ook kan het zijn dat het compleet onleesbare mails zijn met een willekeurige reeks aan tekens waar een aantal links in verwerkt zijn. Dit soort mails worden (gelukkig) al vaak automatisch in de “Spam” map geplaatst.

Onlangs kreeg ik een phishing mail van Kruidvat. Deze was nauwelijks van echt te onderscheiden, maar kwam wel in de “Spam” map terecht. Alleen door het controleren van de afzender en de links in de mail kon je achterhalen dat dit een onbetrouwbare mail was. Voor dit soort mails wordt vaak gewaarschuwd, met name voor afzenders die zich voor doen als bank.

Tip: bekijk hier voorbeelden van phishing mails die momenteel in omloop zijn: www.fraudehelpdesk.nl

Achterhalen wie jouw e-mailadres deelt

Het gaat bij bovenstaande voorbeelden allemaal om spamberichten die je niet wilt ontvangen, en dat wekt bij mij gelijk de nieuwsgierigheid hoe “ze” aan mijn e-mailadres komen. En welk bedrijf mijn e-mailadres mogelijk heeft gedeeld of heeft doorverkocht aan derden.

Bij Gmail is het mogelijk om een extra kenmerk aan je e-mailadres toe te voegen d.m.v. een “+”-teken. De mail komt dan gewoon binnen op het e-mailadres zonder deze toevoeging. Dit kun je overal toepassen waar je jouw e-mailadres achterlaat. Bijvoorbeeld als je een bestelling plaatst in een webshop, als je je inschrijft voor een nieuwsbrief of als je meedoet aan een online enquête.

Voorbeeld

Stel je wil jezelf inschrijven voor de nieuwsbrief van Albert Heijn. Om te weten te komen of je eventuele spam krijgt als gevolg van de inschrijving, kun je het “+”-teken gebruiken. Als je e-mailadres mijnemailadres@gmail.com is, kun je je inschrijven met mijnemailadres+ah@gmail.com.

Krijg je na verloop van tijd spam binnen op dit e-mailadres, dan kun je er vanuit gaan dat jouw e-mailadres via Albert Heijn bij andere partijen is beland.

Je mailbox ordenen

Naast het achterhalen of er wel zorgvuldig met jouw e-mailadres wordt omgegaan kan het gebruik van het “+”-teken ook handig zijn voor het ordenen van je mailbox. Zo kun je bijvoorbeeld voor mijnemailadres+nieuwsbrief@gmail.com een regel instellen dat deze automatisch wordt doorgestuurd naar de map “Nieuwsbrieven”. Of de bevestiging van je iDEAL betaling sturen naar emailadres+ideal@gmail.com zodat die binnenkomt in de map “iDEAL”.