Als ik ook maar ergens inspiratie voor nodig heb, pak ik Pinterest erbij. Of dit nu gaat om de inrichting van mijn huis, wat ik ’s avonds ga koken (of nou ja, mijn vriend dan) en welke sportoefeningen ik ga uitvoeren om de caloriebommen er weer af te trainen. Ik weet gewoon dat waar ik ook naar opzoek ben, ik het op Pinterest kan vinden. Zo werkt dat ook voor de klanten van onze klanten.

Als online marketeers houden Jasper en ik de kanalen en resultaten van onze klanten goed in de gaten. Het is natuurlijk wel handig of je weet of hetgene wat je doet daadwerkelijk zin heeft en waar er eventueel nog kansen liggen. Voor een klant van ons zag Jasper laatst een kans: Pinterest. ‘Zullen we ons hier samen in verdiepen en dit aanpakken, Symone?’. Onder het mom van ‘je wordt er niet dommer van’, zijn we aan de slag gegaan.

Kansen

Pinterest is anders dan andere social media kanalen. Het voordeel van Pinterest is dat gebruikers heel specifiek zoeken. Daarom is het dus belangrijk dat jouw pins aanwezig zijn in deze specifieke zoekopdrachten. Als de zoeker dan ook nog eens op jouw pin klikt, dan begint het pas echt leuk te worden. De kans dat de zoeker op jouw website terecht komt en er conversie plaats vindt, is daardoor groot. Maar er zijn ook nog andere voordelen van Pinterest:

  • De posts hebben een lange houdbaarheid van maanden tot wel een jaar: Bij Instagram en Facebook is dit met een beetje geluk een paar uur.
  • Zorgt voor website bezoekers: dit is bij Instagram en Facebook ook zo, alleen zijn de website bezoekers via Pinterest kwalitatiever. Zij zijn bewust opzoek naar informatie met betrekking tot jouw product of dienst.
  • Wat jij post op Pinterest kan je vindbaar maken op Google. Als ik nu Google ‘wooninspiratie’, komen er verschillende Pinterest borden in beeld met wooninspiratie. Verwerk jij in je pins het woord wooninspiratie? Dan is de aanwezig dat jouw pin hier ook op gevonden wordt.

Pinterest voor jou

Waar Instagram en Facebook eigenlijk voor elk soort bedrijf ingezet kan worden, is dat in het geval van Pinterest iets anders. Voor je aan Pinterest begint kan je jezelf een aantal vragen stellen. Als op deze drie vragen het antwoord ‘ja’ is. Dan kan Pinterest interessant voor je zijn:

  • Zijn mijn potentiele klanten eerst opzoek naar inspiratie?
  • Ben ik actief in een groot gebied?
  • Heb ik genoeg visuele content of kan ik hier genoeg van maken?

Ja, ja en ja? Dan kan Pinterest wat voor je betekenen. Ik zeg niet voor niks dat het interessant KAN zijn. Je moet namelijk veel tijd en liefde stoppen in jouw Pinterest account. Anders werkt het niet. Heb jij deze tijd tot je beschikking en ben jij handig met fotografie of graphics maken? Dan kan jij je content maken voor Pinterest. Het enige wat je nog nodig hebt is jouw website met de benodigde pagina’s om naartoe te linken. Et voila!