Gebruik je wel eens Facebook advertising om je bedrijf, vereniging of instelling te promoten? Het advertentiesysteem van Facebook is een hele effectieve manier om heel gericht advertenties in te zetten. Zo kun je de advertenties specifiek richten op een bepaalde groep personen, bijvoorbeeld op basis van leeftijd, geslacht, provincie, plaats of zelfs interesses en hobby’s.

Naast het gerichte adverteren heeft Facebook nog een groot voordeel: het is online. En alles wat online is kun je meetbaar maken! Niet gek dus dat steeds meer mensen kiezen voor een gerichte online campagne. Resultaten zijn met een paar muisklikken te verkrijgen. Aan de hand van deze resultaten kies je ervoor om de campagne aan te passen, door te zetten of misschien wel te stoppen om een nieuwe campagne op te zetten.

Strategie

Een strategie opzetten, daar heb ik toch helemaal geen tijd voor?! Maar de basis van een goede strategie hoeft niet meer te zijn dan goed nadenken over wat je doel is en hoe je dit doel wilt bereiken, voordat je tot actie overgaat. In grove lijnen kun je Facebook advertenties inzetten voor de volgende zaken:

  • Je netwerk vergroten –> meer likes krijgen voor je pagina
  • Het voltooien van een conversie –> personen aanzetten tot het voltooien van een specifieke actie, zoals het doen van een aankoop, het maken van een afspraak of het downloaden van een brochure

Zoals gezegd zijn dit in hele grove lijnen de doelstellingen die je kunt hebben voor het inzetten van Facebook. In de praktijk kan je eigen strategie meer gericht zijn op specifieke acties of evenementen die je onder de aandacht wilt brengen. Bedenk dus goed wie je wilt bereiken, wat je ze wilt vertellen en wat je wilt dat ze gaan doen na het zien van je advertentie. Een voorbeeld? Nadat we de webshop van Pizzahoutoven.eu hadden gelanceerd lag de focus niet direct op het adverteren met de boodschap een ‘pizzaoven kopen‘. De merknaam was namelijk volledig nieuw, vandaar dat we ervoor hebben gekozen om eerst een branding campagne rondom de naam Pizzahoutoven.eu te implementeren.

Begin bij het begin

Het is een open deur, maar: begin bij het begin. Zorg voor een verzorgde Facebook pagina, met een passende omslag- en profielfoto (of video). Vooral de profielfoto speelt een belangrijke rol, het is ten slotte hetgeen je doelgroep als eerste ziet, nog voordat ze op je advertentie klikken! Nog wat praktische tips:

  • Zorg voor een unieke URL (‘/Vivarsnl’ staat een stuk netter dan ‘/company02349234’)
  • Zorg dat alle content binnen je pagina ‘past’ bij de toon en uitstraling van je bedrijf, zet dus geen onverzorgde, incomplete of zelfs beledigende content op je pagina!
  • Vermeld je website
  • Voeg een omschrijving van je bedrijf toe

Een andere factor die bepalend is voor de mate van meetbaarheid van je campagne, is het hebben van een website. Je website is dé uitvalsbasis van al je online marketing activiteiten. Zo kun je bijvoorbeeld landingspagina’s aanmaken waar bezoekers naartoe worden gestuurd vanuit je advertenties. Op deze manier kun je je bezoeker niet alleen een bepaalde richting op ‘sturen’ maar je kan ze ook ‘precies laten vinden wat je ze belooft’.

Wat bedoel ik dan met ‘laten vinden wat je ze belooft’? Stel dat je een schoenenzaak hebt en je adverteert gericht met het merk Ralph Lauren. Je advertentie bevat een foto van schoenen met dit merk en je hebt een bijpassende tekst. De kans dat je bezoeker blijft als hij direct op een pagina komt met uitsluitend schoenen van het merk Ralph Lauren is groter dan wanneer je bezoeker op een pagina komt met allerlei merken en zelf nog een filter moet selecteren. In het eerste geval laat je namelijk zien wat je advertentie beloofd, je bezoeker is geïnteresseerd in eerste instantie getriggerd door dat merk of type schoen en niet door de andere merken. Laat zien wat je beloofd en je conversie zal toenemen.

De advertentie zelf

Facebook wordt veel ‘tussendoor’ gebruikt, waarbij gebruikers op zoek zijn naar leuke, grappige of schokkende verhalen, video’s of afbeeldingen. Als ze tussen al deze data een advertentie zien, waarin je alleen je kwaliteiten als hovenier, installatie monteur of internet marketeer laat zien, zullen zij waarschijnlijk met dezelfde snelheid verder scrollen. Je zult er dus voor moeten zorgen dat je advertentie eruit springt.

Het sleutelwoord hierbij is: aandacht. Je moet de aandacht van je publiek zien te trekken en te houden. Een afbeelding of video moet er dus tussenuit springen! Zorg voor een onderscheidende, ludieke of grappige foto, hiermee trek je direct de aandacht. Een eenvoudige manier om dit te doen is door de afbeelding persoonlijk te maken, bijvoorbeeld door een van je medewerkers op de afbeelding te plaatsen.

Weet je niet hoe je moet beginnen of heb je juist verschillende ideeën? Verdeel je budget en probeer eens meerdere advertenties in te zetten binnen een campagne, binnen een dag zie je het verschil in prestaties. Op basis van deze resultaten (en conversie op je website) kun je vervolgens besluiten welke advertenties het wel goed doen en welke niet. Zo zal je in iedere campagne opnieuw van je doelgroep (kunnen) leren.

Wie wil je bereiken?

Zoals eerder aangegeven zit het succes van de inzet van Facebook advertising in het gegeven dat het online gebeurt. Zorg dus dat je advertentie specifiek gericht is op de mensen die je wilt bereiken. Net als in Google Ads kun je binnen Facebook gebruik maken van doelgroep bepaling om in te zetten op de volgende criteria:

  • Demografische gegevens –> geslacht, leeftijd en taal
  • Geografisch gebied –> landen, staten, provincies, plaatsen en postcode’s
  • Interesses en werkgebied –> o.a. bedrijven, entertainment, hobby’s, activiteiten, shopping en technologie

Zorg er altijd voor dat je doelgroep bepaling toepast volgens de strategie die je eerder hebt bepaald. Ook kun je de doelgroep afstemmen op de inhoud van je advertentie. Zo zullen bepaalde afbeeldingen meer de aandacht trekken van bepaalde groepen, zoals jongeren of juist van ouderen.

Stel dat de Ralph Lauren campagne puur gericht is op heren sneakers. We zouden als vertrekpunt onze advertentie kunnen richting op mannen van jonge tot middelbare leeftijd. Als het om een lokale winkel gaat kunnen we ons heel specifiek op de regio in- en rondom de winkel richten. Verder kunnen we hobby’s als kleding en schoenen toevoegen.

Wat heeft het opgeleverd?

Je hebt Facebook advertising ingezet voor je online campagne, maar wat heeft dit je opgeleverd? Binnen Facebook kun je al een aantal resultaten zien, zoals het bereik, het aantal verkregen likes of de frequentie waarmee je bericht is gedeeld door anderen. Maar je kunt ook zien hoeveel bezoekers hebben doorgeklikt naar je website.

Binnen je website kun je inzicht verkrijgen wat de bezoekers hebben gedaan nadat ze daadwerkelijk op je website zijn beland. Hoelang zijn ze op je website gebleven? Hebben ze je website direct weer verlaten, of zijn ze verder gaan kijken binnen je website? Hebben ze een specifieke actie voltooid op de pagina waar zij terecht kwamen?

Als je de resultaten analyseert en antwoord geeft op deze vragen, heb je voldoende informatie om je resultaat te beoordelen. Wat is het resultaat, is dit naar wens, kan dit beter, wat werkt wel en wat werkt niet. Op deze manier kan jij (of kunnen wij) ontdekken wat voor jou wel en niet werkt.

Aan de slag?

Daar helpen we je graag bij! Maak een afspraak of loop eens binnen bij onze studio, we luisteren graag naar je verhaal en helpen je met succesvol adverteren op Facebook!