De kracht van lokaal: Leefbaar Schouwen-Duiveland

Gepubliceerd op 27 maart 2018 om 06:50 uur

Noem me naïef, maar ik heb mij nooit echt druk gemaakt om politiek en de verkiezingen, niet in de gemeente Schouwen-Duiveland maar ook landelijk gezien. Sinds mijn 18e ben ik wél altijd gaan stemmen, vanuit thuis kreeg ik namelijk het advies: ‘als je niet gaat stemmen mag je ook niet zeuren’. Dus bij voorgaande verkiezingen vulde ik altijd braaf de stemwijzer in of bezocht ik een aantal websites van de ‘bekende’ partijen. Ondanks dat ik wel bekend was met de naam Leefbaar Schouwen-Duiveland, had ik eigenlijk geen helder beeld bij wie ze waren, wat ze nu precies deden en wat hun standpunten waren.

En toen stond op een blauwe maandag in december ineens lijsttrekker Robbert Lievense naast mijn bureau. In de voorgaande weken waren Kees, Corné, Marisca én Mandy druk bezig geweest met de nieuwe visuele identiteit van Leefbaar en een compleet nieuwe website. Het logo en bijbehorende huisstijl kreeg een update, wat zorgde voor een frisse en moderne uitstraling van de politieke partij. En laten we eerlijk zijn, een politieke partij is normaal gesproken niet een club waar je bijzonder enthousiast van wordt! Maar goed, daar stond Robbert dus aan mijn bureau, we moesten namelijk gaan nadenken over de campagne voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen van Schouwen-Duiveland.

Communicatiestrategie van een politieke partij

Op communicatievlak was het een uitdagende vraag, namelijk het ontwikkelen van een communicatiestrategie voor Leefbaar. Niet zozeer in termen van de doelgroep. Immers alle inwoners van Schouwen-Duiveland die 18 jaar of ouder waren ten tijden van de verkiezingen op 23 maart vielen hier onder. Het doel van de communicatie was ook duidelijk, namelijk kenbaar maken aan de inwoners van het eiland wie de kandidaten waren en wat de standpunten van de partij zijn.

Het klinkt misschien heel logisch, maar al vrij snel was het duidelijk wat de grote kracht van Leefbaar was: lokaal. Sowieso was de partij niet verbonden aan een overkoepelende partij of organisatie, maar vooral de kandidatenlijst was er eentje vol met lokale kandidaten. Herkenbare mensen die, binnen hun eigen kern, midden in de samenleving staan én oprecht betrokken zijn met het reilen en zeilen van hun eigen dorp (of stad). Mensen die zelf wonen, werken en leven in de kern waar zij zich hard voor maken binnen de gemeentelijke politiek.

Cross-mediale campagne

We hadden dus een lijn te pakken in de strategie! Het doel was om lokale inwoners zo goed mogelijk te bereiken, van Ellemeet tot Sirjansland, om zo de lokale kandidaten onder de aandacht te brengen. Het idee was dan ook om de hoogstgeplaatste kandidaten op de lijst een podium te geven waar zij hun persoonlijke standpunten kenbaar konden maken. Met de nieuwe website was al een basis gelegd voor toekomstige communicatie, de stap naar het schrijven en publiceren van persoonlijke blogs door de kandidaten was dan ook vrij snel genomen.

De volgende vraag was hoe we inwoners van de kernen konden bereiken met de blog berichten? Een krachtig middel om heel lokaal inwoners te benaderen was Facebook. We konden precies de meest relevante dorpskern(en) benaderen, bovendien werden advertenties alleen getoond aan (stemgerechtigde) inwoners van het eiland. Aangevuld met lokaal ingezette posters, waarbij dezelfde kandidaten nogmaals worden getoond inclusief hun persoonlijke standpunten voor een leefbare dorpskern, leverde een cross-mediale campagne op die geheel was ingezet op de promotie van lokale kandidaten.

Het resultaat

Voordat ik het wist waren de 8 weken alweer voorbij en was het tijd voor de daadwerkelijke verkiezingen. Toch wel enigszins gespannen bezochten we het gemeentehuis om de resultaten bij te wonen. Want ja, de website had een explosie gezien aan website bezoekers, de lokale Facebook campagnes hadden veel interactie opgeleverd en Leefbaar had zich keurig staande gehouden in de lokale debatten. Maar ondanks de ruim 150.000 weergaven op Facebook een zetelwinst aan het einde van de avond en opnieuw de grootste partij van Schouwen-Duiveland? Nee, dat had zelfs ik niet aan zien komen.