Iedere ondernemer gaat ergens beginnen. Je hebt een idee, iets wat je goed kan, een uitgebreide groeivisie of je rolt er als een soort vanzelfsprekendheid in. Toen ik in 2006 samen met mijn studiegenoot Mark Drenth de Kamer van Koophandel binnenstapte had ik helemaal niet de ambitie om ondernemer te worden. Ik kon aardig met de verschillende tools uit de voeten en uit vrienden- en kenniskringen werd ik regelmatig gevraagd om wat opdrachten te maken. Toen Mark op een ochtend zei: ‘ik ga me straks inschrijven’ dacht ik, dan ga ik met je mee!

Helemaal geen spannend of stoer verhaal, je kan het eerder een impulsieve actie noemen. Mijn ondernemersambitie is gaandeweg pas ontstaan en dat leidde in 2011 tot de oprichting van Vivars.

Met Vivars werd de verschuiving van huisstijlen, sign en print naar online ingezet. Toen Corné erbij kwam, kwam die transitie in een stroomversnelling. Niet dat we ooit gestopt zijn met de ontwikkeling van een huisstijl of het regelwerk van print en sign. Nee, onze klanten waarderen één aanspreekpunt voor al hun communicatie, dus dat doen we nog steeds.

De grootste uitdaging

Dat is ook meteen de grootste uitdaging van de afgelopen 10 jaar geweest. De vraag “wat doen jullie eigenlijk” kwam tijdens afspraken, netwerkevents en andere bijeenkomsten vaak genoeg naar voren. Corné en ik stonden elkaar dan aan te kijken, waarop hij zei ‘we maken websites, webshops en webapplicaties, de rest moet je maar aan Kees vragen.’ Een eenduidig verhaal hadden we niet, dat kon ook niet want we deden ook echt alles op het gebied van uitingen, van de webshop tot het reclamebord langs de lijn van een voetbalveld.

Toen we er een jaar of drie geleden voor kozen om onze communicatie aan te passen naar websites, webshops en webapplicaties werd het voor iedereen ineens een stuk duidelijker. Deze stap werd vooral tegengehouden door mijn ‘angst’. Ik dacht dat dit klanten zou afschrikken, maar je bestaande klanten gaan natuurlijk niet ineens bij je weg omdat je de diensten op je website aanpast.

Nu zitten we weer op zo’n punt

Dat punt hebben we nu weer bereikt. Naast de websites en webshops, maken we steeds meer webapplicaties en we hebben twee eigen producten waarmee we ondernemers helpen om makkelijker te werken en tijd te besparen. Dat is ook de focus van de dag, ondernemers vooruithelpen!

In 10 jaar tijd ben ik maar weinig bezig geweest met andere bureaus, je moet uitgaan van je eigen kracht. Ik ben er dan ook van overtuigd dat iedereen zijn specialisme heeft en dat je niet met iedereen samen kunt werken, daarom is er werk genoeg voor iedereen! Maar toen we hoorden dat we bij collega bureaus regelmatig als “boeren” bestempeld worden, maakte ons dat echt pislink! Nee hoor, we moesten daar eigenlijk wel om lachen. Het klopt ook wel, zelf kom ik uit Bru en Corné is geboren op een boerderij.

Met de inzet van techniek helpen we ondernemers dagelijks om hetzelfde te doen in minder tijd. Techniek is daarmee belangrijker geworden, maar het past in deze proporties niet meer bij een ‘marketingtent’ als Vivars. Daarom hebben Corné en ik TechFarm opgericht en hebben we deze naam als merk laten registreren in de Benelux. In dit nieuwe bedrijf gaan we de komende tijd gefaseerd onze technische ontwikkeling en de producten die we maken onderbrengen.

De naam is een knipoog naar onze roots, een duim naar onze collega’s, maar vooral gebaseerd op wat we geloven. Wat je zaait zal je oogsten en wat je aandacht geeft groeit, dat heeft 10 jaar Vivars bewezen. De belofte van TechFarm hebben we samengevat in: ‘grow digital’ want dat moet altijd ons gezamenlijke doel zijn. En wie weet vestigen we met ons kantoor nog eens op een boerderij, je weet nooit wat de toekomst brengt 😉

Praktisch

Het heeft voor onze klanten weinig gevolgen. De vaste aanspreekpunten binnen Vivars blijven. Jozias gaat wat meer verantwoording nemen, zowel intern als naar buiten toe. Hij is nu bijna een jaar bij ons en het is tijd voor de volgende stap. Daarom zullen we ons team de komende tijd op alle fronten verder uit proberen te breiden. Niet alleen de openstaande vacatures, maar ook zoeken we opnieuw een grafisch vormgever.

Corné gaat het team van TechFarmers aansturen, daarmee is hij het technische aanspreekpunt en verantwoordelijk voor de kwaliteit van onze producten en het bewaken ervan. Zelf ga ik me meer bezighouden met de vraag hoe we nog meer kunnen betekenen voor onze klanten, de strategie van onze bedrijven en de producten die we maken. Want alles wat je aandacht geeft groeit.

Wanneer vieren we een feestje?

Dit keer geen feestje, helaas. Dat hadden we graag gedaan, maar we vinden het gezien de huidige omstandigheden nog niet verantwoord om al onze relaties bij elkaar te brengen. We hebben wel andere ideeën om ons 10-jarig bestaan te vieren, we gaan ons met het hele team inzetten voor een goed doel. Daarover later meer!

Geschreven door: Kees Verspoor

Je volgt TechFarm op: Instagram & LinkedIn

Vragen?

Heb jij naar aanleiding van dit bericht nog vragen of zijn er onduidelijkheden? Laat het ons weten!