Gisteren bezocht ik samen met Corné de Contacta. Zelf zijn we dit jaar geen standhouder, waar we dit tijdens eerdere edities wel zijn geweest. Met veel plezier, want het is altijd erg gezellig met de andere standhouders. Maar voor ons is de rol “standhouder” niet (helemaal) weggelegd.

Ideaal & irritant!

Op de beurs heb je als standhouder de mogelijkheid om potentiële klanten in levende lijven te spreken want je kunt ze direct benaderen, dat is ideaal!

Je moet het dan natuurlijk wel doen. Nu ligt dat natuurlijk aan de persoon en hoe makkelijk je dat doet. De één is daar gewoon beter in dan de ander. Als ik naar mezelf kijk ben ik daar ronduit slecht in. Ik ga iemand niet uit mezelf aanspreken, omdat ik dat zelf onwijs irritant vind. Als ik wat nodig heb, ga ik er namelijk naar op zoek.

Best onhandig

Gisteren werd ik aangesproken door iemand van een verhuurbedrijf in gereedschap. Hij stapte op me af en duwde me een folder in de hand “voor als je eens een keer iets wil huren.” Toen ik aangaf dat dit niets voor mij was, zei hij “iedereen moet wel eens wat huren.”

Nu weet deze man natuurlijk niet dat ik twee linkerhanden heb op klusgebied, dus dat hij niet verder weg van een potentiële klant zou kunnen zitten dan in mijn geval. Maar hij deed het wel én hij heeft zelfs gelijk, want je weet maar nooit. Het is daarnaast zijn goed recht. Hij staat daar tenslotte niet voor niets en van de 100 zijn er misschien wel 10 geïnteresseerden. Dat is toch een mooie score.

Het is nooit “simpel”

Of je nu de actieve verkoper bent of de passieve standhouder, de conclusie is vrij eenvoudig, het is nooit “simpel”. De beurs is namelijk zo divers dat je niet precies weet of de passant van dat moment tot je doelgroep behoort. Dat blijft een gok, maar zoals de man uit het voorbeeld, niet geschoten…

Als standhouder merk je het snel genoeg. Een passant kijkt niet naar je of loopt snel voorbij. Duidelijke lichaamstaal, ik wil niet dat je me aanspreekt! Onbegrijpelijk natuurlijk! Want je hebt een waanzinnig product of dienst, waarom niet?

Hoe graag je het ook wilt geloven, niet iedereen zit op jouw product of dienst te wachten, of kan er iets mee zoals ik in het voorbeeld van gisteren. Want er speelt meer. Buiten het feit dat ik onhandig ben, zijn wij net verhuisd dus is de behoefte er niet en zit deze man ook nog eens 47,2 kilometer van ons huis af. Als ik de behoefte wel zou hebben kan ik dichterbij ook iemand vinden die me daarbij zou kunnen helpen (dat heb ik natuurlijk wel gecheckt).

Opvolging

Wat ik met mijn voorbeeld aan wil geven is dat je niet weet wie je voor je hebt en of er op dat moment interesse is. Zichtbaarheid is een absolute waarde van deelname aan een beurs. Je wordt gezien en zeker door de passant die zich in een oriëntatieproces bevindt. Naamsbekendheid, check!

Maar na de beurs wil je dat die potentiële klant je ook (weer) kan vinden. Ze hebben je gezien op de beurs en willen meer van je weten of denken in een later stadium, als de behoefte er wel is, terug aan het beursbezoek. Dan is een duidelijke website of webshop een absolute must én deze moet natuurlijk ook goed vindbaar zijn.

Kortom, we kunnen en willen je niet verkopen waar je niet op zit te wachten. Maar als jij een vraag hebt op het gebied van websites, webshops of de vindbaarheid ervan, dan nemen we graag alle tijd voor je.

Vragen?
Je mag me mailen op kees@vivars.nl of direct bellen op 085 30 38 139. Je hoeft me niet te bellen om me iets te verkopen, want zoals je hebt kunnen lezen…