Als ondernemer doe je natuurlijk altijd je stinkende best om al je relaties dezelfde aandacht te geven, snel te reageren op vragen en al je opdrachten vlekkeloos te laten verlopen, of niet?

Natuurlijk doe je dat! Dit is een tijd waarin we snelheid steeds normaler vinden, of eigenlijk is het een standaard geworden. Het moet ook wel, want we zijn gewend geworden aan “vandaag besteld morgen in huis”.

Maar het komt voor dat je vragen krijgt die niet (helemaal) redelijk zijn in het gestelde tijdspad. Ondanks dat je dit zelf weet, ga je er dan misschien toch mee aan de slag. Je vindt dat je diegene niet teleur kunt stellen en niets is onmogelijk toch? Ik denk er wel zo over in ieder geval. Het is een kracht en een zwakte tegelijk.

Teleurstelling?

Maar stel je diegene eigenlijk wel teleur, of is dat wat je zelf denkt? Dit laatste heb ik zelf regelmatig. Denken dat het direct moet, maar dat het voor degene die de vraag stelt helemaal zo’n haast niet hoeft te hebben. Gewoon aangeven wanneer het kan en dan is het ook prima. Natuurlijk heb je opdrachten met spoed, maar je hoeft niet alles zo te behandelen.

Doe je dat wel? Dan krijg je van die periodes dat je nog wat vroeger gaat beginnen, de avonden benut “om iets klaar te maken” en soms het weekend om “de laatste dingetjes af te ronden”. Een vicieuze cirkel waar ik met moeite uit kan komen, want wat ik doe vind ik leuk en voelt sporadisch als werk.

De confrontatie

Begin van dit jaar zag ik van dichtbij familie en vrienden afscheid nemen van een veel te jonge allemansvriend. Later dit jaar werd ik geconfronteerd met een rotziekte in mijn eigen familie. Je gelooft het gewoon niet, het kan niet waar zijn.

Momenten van intens verdriet, onmacht en besef. Besef van de waarde van tijd. We zijn altijd te druk. Maar nu even niet, we hebben tijd voor elkaar. Nee, we maken tijd voor elkaar. Het zijn de momenten dat we geen telefoons nodig hebben om te communiceren. Het is een wake-up call die ervoor zorgt dat je plotseling weet wat écht belangrijk is. Een hard gelag en eigenlijk schaam ik me zelfs een beetje voor de momenten dat ik “te druk” als excuus gebruik. Samen zijn, praten, lachen, huilen, genieten van elkaar, dat is wat telt.

Groot contrast

Een groter contract tussen verdriet en blijdschap kan ik me haast niet voorstellen. Dit jaar hoorde ik de eerste geluiden van een kloppend hartje, het moment dat je weet dat het echt is, je wordt vader. Irene en ik verwachten in april namelijk ons eerste kindje. Een bijzonder moment, puur geluk en ook dit moment zette me aan het denken. Wat wil ik straks voor die kleine? Natuurlijk het beste, maar ik wil er vooral kunnen zijn en van hem kunnen genieten.

Zakelijk was 2019 een mooi jaar. De band in ons team is sterker dan ooit en daar ben ik heel erg blij mee. We hebben processen kunnen automatiseren die (te) veel tijd kosten en we hebben een beter inzicht in onze prestaties gekregen. Daardoor hebben we mooie stappen gemaakt in efficiëntie en de kwaliteit van ons werk. Tegelijkertijd bouwen we subtiel aan onze naam in Rotterdam.

2020

Maar Kees, straks heb je ook tijd nodig voor andere dingen. Ik stel voor dat we de boel kapot automatiseren en geen tijd meer verspillen aan onnodige en onbelangrijke zaken. Het zijn de woorden die Corné me grappend toespreekt, maar hij heeft wel een punt. Natuurlijk willen we iedereen blijven helpen zoals het hoort, dat gaan we ook zeker doen maar het vraagt om verandering en discipline. Slimmer met tijd omgaan, tijd waarderen, dat is ons voornemen voor 2020.

Pas op jezelf, geniet van elkaar en maak er een mooie jaarwisseling van, tot volgend jaar!