Regelmatig krijgen wij vragen over het beschermen van een merknaam. De afgelopen tijd hebben wij verschillende merken met succes laten beschermen. Hiervoor hebben we de hulp van Piet-Hein Boekel van LegalMatters.com ingeschakeld. Samen met zijn team heeft hij ons in eerste instantie voorzien van alle ins and outs van merkbescherming. Hoe gaat het in zijn werk en waar moet je aan denken. Een leuke samenwerking die we onder de aandacht willen brengen met een gastblog van Piet-Hein. Hij geeft je 5 redenen om je merk te beschermen.

Piet-Hein boekel van legalmatters.com

Hij is advocaat en gespecialiseerd in sport en auteursrecht. Denk hierbij aan portretrecht, bescherming van concepten, producten en vormgeving, merkenrecht, modellenrecht en contractenrecht. Zijn cliënten zijn divers en variëren van individuen tot multinationals. Wij kwamen bij Piet-Hein terecht door een aanbeveling, dat was een goede want LegalMatters is een partij waar je uitleg krijgt in duidelijke taal en daar houden wij wel van. 😉

Van jou!

Heb je voor je bedrijf een innovatief en commercieel aantrekkelijk product ontwikkeld en een mooie productnaam bedacht? Dan wil je uiteraard voorkomen dat een andere partij hiermee aan de haal gaat. Door registratie van de merknaam voorkom je dat anderen kunnen meeliften op jouw succes.

Merkenregister

Om merkbescherming te genieten en misbruik te voorkomen, is het belangrijk dat je het merk registreert in een merkenregister. Ga je je handelsnaam als producten of diensten verbinden, dan is het belangrijk om ook je handelsnaam als merk te registreren. Hiermee wapen je je tegen concurrenten en anderen. Zonder merkregistratie geniet je geen merkenrechtelijke bescherming en je kunt dan in beginsel niet optreden tegen inbreukmakers. Het beschermingsgebied is afhankelijk van de landen waarvoor je dekking vraagt. Je kunt je merk registreren in de Benelux, in Europa of wereldwijd.

Dit zijn de belangrijkste 5 redenen om je merk te registreren

1. Jouw merk onderscheidt je van anderen en vertegenwoordigt de goodwill van jouw onderneming. In de branding en marketing van het merk gaat veel tijd, energie en geld zitten. Daarom is het van groots belang dit te beschermen.

2. Startende ondernemers denken dat een handelsnaamonderzoek bij de Kamer van Koophandel voldoende is om te bepalen of zij deze bedrijfsnaam mogen voeren. Dit is niet zo! Je moet altijd ook de merkenregisters raadplegen om de beschikbaarheid van jouw bedrijfsnaam te checken.

3. Zonder merkregistratie geniet jouw merknaam en/of logo geen merkenrechtelijke bescherming en kun je niet optreden tegen inbreukmakers. Een merkregistratie bewijst zijn waarde voor de rechter.

4. Een merkregistratie geeft een exclusief gebruiksrecht vanaf depotdatum. Dus wie het eerst komt, het eerst maalt. Indien een concurrent op een eerder tijdstip een soortgelijke naam of logo registreert, dan zou dit tot problemen kunnen leiden.

5. Een merkregistratie is tien jaar geldig en kan onbeperkt worden verlengd. Een merkregistratie kun je bijvoorbeeld verkopen of in licentie geven. Dit is geld waard.

Wil je meer weten?

Wil je na het lezen van dit blog meer weten of wil je Piet-Hein een vraag stellen? Mail hem dan op boekel@legalmatters.com of neem contact met ons op, we brengen je graag in contact.