Je bent zelf al volop bezig om beter gevonden te worden in de zoekmachine. SEO is voor jou ondertussen geen onbekend begrip meer en je weet precies wat je moet doen om hoger in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google te komen. Maar is Google de enige zoekmachine die je aandacht verdient?

Google is dan misschien wel de grootste zoekmachine, maar zeker niet de enige. Het videoplatform YouTube is namelijk de op één na grootste zoekmachine. YouTube heeft wereldwijd meer dan een miljard gebruikers, dagelijks worden er dan ook miljarden uren aan beeldmateriaal gepubliceerd. YouTube blijft natuurlijk voornamelijk een platform wat je gebruikt voor vermaak, maar er wordt tegenwoordig ook veel informatie aangeboden via video’s. Denk aan how-to’s en handleidingen voor het gebruik van software of apparatuur, je kunt zelfs met een video leren hoe je een stropdas moet strikken!

Google en YouTube

Veel mensen zijn bekend met de werking van YouTube als zoekmachine. Je voegt tags aan je video toe en vervolgens wordt je video getoond bij zoekopdrachten waar je tags in voorkomen. Vervolgens bepaalt YouTube welke video’s als eerste worden getoond, bijvoorbeeld filmpjes die veel views hebben gekregen of veel ‘likes’ hebben verzameld. Maar video’s binnen YouTube worden ook in grote zoekmachines zoals Google getoond in de zoekresultaten. Allereerst omdat YouTube eigendom is van Google, maar natuurlijk ook omdat het waardevolle informatie te bieden heeft. De missie van Google is dan ook de meest waardevolle informatie voorschotelen aan gebruikers. Zoekmachines zoals Google zijn inmiddels zo ver ontwikkeld dat zij video’s met waardevolle content dan ook als beter beschouwen dan ‘platte’ stukken tekst.

video in google

Video’s optimaliseren voor vindbaarheid

Stel, je wilt aan de slag om je video’s beter vindbaar te maken. Waar kun je beginnen?

1. Zoekwoorden en omschrijvingen
Zoekwoorden zijn uiteraard een belangrijk onderdeel van je vindbaarheid. Dit zijn immers de woorden die mensen gebruiken als ze iets zoeken binnen een zoekmachine. Het verwerken van zoekwoorden binnen een YouTube video kan op verschillende manieren.

De belangrijkste methode voor het verwerken van zoekwoorden is in de titel van je video. Google weet zo direct waar de video over gaat en daarbij is het voor de gebruiker ook direct duidelijk dat de video relevant is voor zijn of haar zoekopdracht. Let wel op dat je video titel niet te lang wordt, dit kan namelijk in je nadeel werken! Na de titel kun je ook zoekwoorden verwerken in de omschrijving van je video. Bij het schrijven van de omschrijving hoef je jezelf niet in te houden, maak er gerust een heel verhaal van. Maar let natuurlijk wel op dat de belangrijkste informatie uit je video door de gebruikers direct is te zien.

Stel dat je een video hebt waarin je iets uitlegt zonder tekst. In dat geval kun je ook gebruik maken van de optie ‘ondertiteling’ binnen YouTube, hierdoor weet Google precies wat er gezegd wordt binnen je video. Deze teksten zullen uiteraard ook meewegen in de zoekresultaten, waardoor je vindbaarheid nog beter zal worden. Let wel op dat YouTube de ondertiteling automatisch genereert, deze is dus nog niet perfect. Zorg dat je de ondertiteling een keer naleest en pas hem aan waar dat nodig is.

2. Relevantie
Het is belangrijk dat je weet wat je wilt bereiken met het maken van video’s en dat dit aansluit op de door jou opgestelde doelen. De relevantie van een video is namelijk van groot belang bij het verbeteren van je vindbaarheid. Deze relevantie is alleen te behalen wanneer je weet wat én waarom je het doet. Wanneer je een video online zet die aansluit bij de doelgroep zal deze meer bekeken worden dan een video die totaal niet relevant is, vrij logisch natuurlijk. Google kijkt ook naar relevantie, video’s met meer weergaven worden dan ook beschouwd als meer relevante video’s. Ook wanneer je video langer wordt bekeken betekend dit voor Google dat je video blijkbaar waardevolle informatie bezit. Daarom hebben zowel het aantal views als de kijktijd invloed op je vindbaarheid!

3. Video binnen je website verwerken
Zoals eerder aangegeven vindt Google video’s waardevoller dan tekst. Dit betekent dat pagina’s die video’s hebben ook hoger in de zoekresultaten komen dan pagina’s die dit niet hebben. Natuurlijk betekent dit niet dat heb hebben van video’s op je website er direct voor zorgt dat je overal op nummer één komt te staan, maar het is absoluut een bijdragende factor. Daarnaast wordt door video ondersteuning de gebruikerservaring van de gehele website verhoogt. Veel webshops zijn hier al mee bezig, kijk bijvoorbeeld naar bax-shop.nl.

Deze video brengt niet alleen meer verkeer naar de website (waar het voor verkopen zorgt), maar helpt de bezoekers ook bij het maken van keuze voor een bepaald product. Op deze manier draagt het gebruik van video dus ook bij in het verhogen van de conversie!

Het optimaliseren van YouTube video’s is misschien niet je grootste prioriteit qua vindbaarheid, maar is zeker de moeite waard. Ik hoop dan ook dat je door middel van deze do’s en don’ts een idee hebt gekregen waarom YouTube video’s een volwaardige aanvulling zijn voor jouw online aanwezigheid.

Wanneer je meer wilt weten over het verbeteren van jouw online aanwezigheid door middel van zoekmachine optimalisatie, neem dan gerust een kijkje op één van onze andere blogberichten.

Mogen wij jou bellen?

Liever persoonlijk en direct contact? Vul hier je telefoonnummer in, en ik of één van mijn collega’s zal contact met je opnemen.

Bel Joris Spitholt