Typografie, een belangrijk gereedschap

Vrijwel dagelijks of in ieder geval eens per week bezoek ik de website van Fontshop. Één van mijn favoriete websites aangezien ik gek ben op typografie! De wens dat je honderden lettertypes op je computer hebt staan waaruit je kunt kiezen voelt voor mij alsof je voor een vitrine staat met allemaal lekkere chocolaatjes. In september 2017 is er een plugin ontwikkeld waarmee dat werkelijkheid wordt. Dit maakt het mogelijk om een lettertype testen in je ontwerp voordat je het aanschaft. Daar word ik nou blij van!

Herken je het?

Je hebt een Word-document voor je neus open staan met een flink stuk tekst. Je bent een verslag aan het schrijven of een offerte aan het maken. Standaard selecteert je computer een lettertype voor je tekst, maar wat kies je uiteindelijk uit die lijst met mogelijkheden? Welk lettertype is geschikt, het beste leesbaar of wat past er goed binnen de huisstijl van je onderneming? Of misschien zie je zelf het verschil nauwelijks!

Twee hoofdgroepen

Wist je dat je die talloze lettertypes grofweg op kunt delen in twee hoofdgroepen? Namelijk Serif en Sans Serif.

Serif staat voor de groep lettertypes met schreven. Dit geeft de letter meer karakter en komt voort uit het handschrift. Over het algemeen is het prettiger te lezen (in drukwerk) dan Sans Serif lettertypes en wordt tot op de dag van vandaag veel gebruikt.

Toch verliezen de Serif lettertypes veel terrein aangezien er steeds vaker van Sans Serif lettertypes wordt gekozen. Deze lettertypes zijn de moderne variant op de klassieke tegenhanger. Deze letters zijn strak, simplistisch en hebben geen schreven. Nu computers en smartphones niet meer weg te denken zijn, is het logisch dat er steeds vaker voor deze schreefloze letters gekozen wordt. Ze zijn namelijk uitermate geschikt voor digitaal gebruik en prettig leesbaar.

Stokken en staarten

Typografie is een combinatie van vorm en functie. Voor de uitstraling van je ontwerp is de typografie dan ook erg bepalend en als ontwerper zijn er talloze lettertypes beschikbaar waarmee je kunt experimenteren.

De anatomie van typografie lijkt misschien op subtiele details, maar de impact kan groot zijn. Deze verschillende elementen hebben dan ook veel invloed op de leesbaarheid. Zo hebben Sans Serif lettertypes bijvoorbeeld geen schreven en zit het verschil met Serif lettertypes vooral in de stokken en staarten.

Basislijn: Deze lijn is de basis. Hierop rust de onderkant van de romp.

X-hoogte: Deze hoogte is de afstand tussen de basislijn en de bovenkant van de romp.

Kapitaal-hoogte: Dit is de afstand tussen de basislijn en de bovenkant van de stokken. Tevens is dit de hoogte van de kapitalen.

Romp: Dit deel ligt tussen de stok en de staart van de onderkast-letter.

Stok: Het deel van de letter dat boven de x-hoogte uitsteekt.

Staart: Het deel van de letter dat onder de x-hoogte hangt.

Vlag: De open kromming in letters, zoals bij de “f” en de “r”.

Schreef: Een dwarsstreep of verbreding van het uiteinde van een stok, staart of vlag ter afsluiting. Een schreef is bepalend voor de uitstraling van een letter. Lettertypes zijn dan ook te verdelen in schreef- en schreefloze letters.

Pons: Dit is de witte binnenvorm van een gesloten letter, zoals bij de “o”.

Boog: Zo noem je de kromming in de letters, zoals bij de “c” en de “h”

Hoe kies je een geschikt lettertype?

Het komt erop neer dat je eerst het doel voor ogen moet hebben. Je wilt een boodschap communiceren, maar de letter moet ook aansluiten bij de huisstijl en doelgroep. Je hebt een aantal keuzes zoals bijvoorbeeld de keuze voor een schreef of schreefloze letter. Een lettertype met schreef is klassiek terwijl zonder schreef moderner oogt. Ronde letters en geschreven letters komen vriendelijker over dan hoekige letters. Ook de hiërarchie in typografie is belangrijk. Zo is een titel belangrijker dan een alinea of een tussenkop. Kies daarom een lettertype met verschillende varianten in bijvoorbeeld dikte of gebruik verschillende lettertypes.

Dus ben je benieuwd welk lettertype het meest geschikt is of wat je het beste kunt gebruiken binnen jouw huisstijl? Ik help je graag met een stukje advies! Stuur mij een mailtje of bel naar bel 085 30 38 139.

 

Mandy van de Watering
Ontwerp
mandy@vivars.nl

Mogen wij jou bellen?

Liever persoonlijk en direct contact? Vul hier je telefoonnummer in, en ik of één van mijn collega’s zal contact met je opnemen.

Bel Mandy van de Watering