Gisteren heeft Facebook in een nieuwsbericht laten weten dat ze het plaatsen van engagement bait gaan straffen. Volgens het social-media platform kregen zij herhaaldelijk van gebruikers te horen dat deze geen fan zijn van berichten die vragen om vind-ik-leuks, deelacties of reacties en dat dit zelfs tot irritatie leidde. Blijkbaar was de roep dusdanig sterk dat hier dus actie op is ondernomen.

Gebruik maken van het algoritme

Eigenlijk is de gedachtegang van de pagina’s die gebruik maken van het zogenaamde engagement bait goed te verklaren. Door expliciet te vragen om berichten te delen of vrienden te taggen wordt er slim gebruik gemaakt van het algoritme van Facebook. Aangezien de berichten op deze manier meer reacties ontvangen wordt de indruk gewekt dat de berichten van deze pagina populairder zijn en worden de berichten vaker getoond in de tijdlijn van gebruikers die de pagina volgen.

Uitzondering op de regel

Facebook heeft om deze reden bekend gemaakt dat het per direct berichten van pagina’s en personen, waarin wordt gevraagd om interactie, zal gaan straffen. Dat de roep vanuit de gebruikers serieus werd genomen blijkt wel uit de mate van deze straf. Er is namelijk een nieuw leermodel gecreëerd door de social-media gigant die het oproepen van interactie in berichten kan vaststellen. Dit model is zelfs zo intelligent dat het uitzonderingen kan constateren. Zo geeft Facebook aan dat berichten die vragen om hulp, advies of aanbevelingen niet worden gestraft.

Interactie verdienen

Conclusie van dit verhaal? Het jaar 2018 zal meer dan ooit in het teken staan van organische interactie, wat betekent dat pagina’s de vind-ik-leuks, deelacties en reacties moeten verdienen, in plaats van hier rechtstreeks om te vragen. Het creëren en delen van kwalitatieve en interactieve content zou dus de basis moeten vormen van je social-media marketing!

Joris Spitholt
Marketing
joris@vivars.nl

Mogen wij jou bellen?

Liever persoonlijk en direct contact? Vul hier je telefoonnummer in, en ik of één van mijn collega’s zal contact met je opnemen.

Bel Corné Flikweert