Zoekmachine optimalisatie: een haat-liefde verhouding

Zoekmachine optimalisatie (of SEO), de meeste ondernemers en marketeers hebben er een haat-liefde verhouding mee. Er zijn veel verschillende methodes te vinden, terwijl niemand (behalve zoekmachines zoals Google zelf) precies weet hoe de vork in de steel zit. Dit terwijl bezoekers die afkomstig zijn van een zoekmachine vaak een groot aandeel hebben in het aantal conversies en verkopen op je website, zowel direct als indirect.

Ga ik dan nu dé beste methode aan je uitleggen? Nee, dat niet. Er zijn echter een aantal onderdelen binnen je website die vrijwel zeker van invloed zijn op de positie binnen de zoekresultaten. Ik geef je dan ook een vijftal praktische tips die je vandaag nog kunt inzetten om je website beter vindbaar te maken.

1. Interne links en verwijzingen

Interne links zijn verwijzingen in de tekst van je website tussen specifieke pagina’s. Met deze links zeg je eigenlijk tegen de zoekmachine wat er op deze pagina te vinden is. Google leest namelijk de anchor tekst die is gelinkt en koppelt dit aan de pagina waar deze naar verwijst. Wanneer ik bijvoorbeeld de tekst internet marketing verwijs naar de pagina ‘internet marketing’, zeg ik eigenlijk tegen de zoekmachine dat hier meer informatie te vinden is over dit onderwerp. Let wel op: te veel verwijzingen werkt juist averechts en wordt gezien als spam, probeer dit zo subtiel mogelijk in je teksten te gebruiken.

2. Laadtijd en snelheid optimaliseren

Google hecht veel waarde aan gebruikersvriendelijkheid. Het is daarom ook geen geheim dat Google de voorkeur geeft aan snelle websites in de zoekresultaten, aangezien websites die lang moeten laden voor een negatieve gebruikerservaring zorgen bij bezoekers. Via de PageSpeed Tools van Google kun je jouw eigen website gratis indienen om deze binnen enkele seconden te laten controleren op snelheid en laadtijd. Hierbij krijgt je website een score tussen de 1 en 100 voor zowel de desktop versie als de mobiele versie. Ze geven zelfs tips hoe je deze kunt verbeteren!

3. ALT-teksten toevoegen aan afbeeldingen

De bots en spiders van zoekmachines die je website ‘crawlen’ herkennen afbeeldingen op je website. Ze kunnen deze echter niet bekijken, het zijn immers geen mensen! Je kunt de zoekmachine daarom vertellen wat er op een afbeelding staat, dit doe je door een ALT-tekst toe te voegen. Probeer deze tekst dan ook altijd zo nauwkeurig mogelijk in te vullen, zo voorkom je misleiding van de zoekmachine. Zo is de ALT-tekst voor de afbeelding hieronder ‘een oranje bal’, in plaats van een lange, moeilijke of onnavolgbare omschrijving. Een veel voorkomende fout is ALT-teksten onnodig lang maken door er veel verschillende zoekwoorden in te verwerken, dit werkt juist averechts.

Een oranje bal

4. Een sitemap toevoegen

Een sitemap is een pagina (of meerdere pagina’s) met code, die alleen de zoekmachine kan lezen. In deze sitemap vertel je tegen de zoekmachine welke pagina’s er allemaal op je website te vinden zijn, zie het als een kaart voor je website. Met deze sitemap vertel je dus de zoekmachine welke pagina’s je in de zoekresultaten terug wilt zien. Zo kun je de sitemap van onze website hier vinden. Veel websites die draaien op de engine van WordPress hebben een plugin voor het genereren van een sitemap (aanrader: Yoast SEO), maar je kunt ook zelf een sitemap maken, bijvoorbeeld via deze website.

Tip: dien de sitemap in bij Google via de Search Console. Hiermee vertel je Google eigenlijk waar zij de sitemap kunnen vinden. Zo weet je 100% zeker dat de sitemap goed wordt uitgelezen!

5. Backlinks verzamelen

Eigenlijk is dit de beste tip die ik je kan geven. Vraag bijvoorbeeld eens aan je leverancier of je een backlink kunt krijgen vanaf haar corporate website. Of vraag een belangrijke referentie of zij bij hun referentie een backlink willen toevoegen naar je website. Waarom? Backlinks zijn alle verwijzingen van externe websites naar je eigen websites, iets wat tegenwoordig erg belangrijk is binnen zoekmachine optimalisatie. De zoekmachine ziet backlinks eigenlijk als een graadmeter van populariteit: hoe meer backlinks, hoe populairder je website. En hoe populairder je website, hoe relevanter deze is voor bezoekers die een zoekopdracht uitvoeren.

Zo dat zijn ze, vijf tips die je vandaag nog kunt inzetten. Oké misschien niet allemaal tegelijk, maar feit blijft wel dat deze aanpassingen écht bijdragen aan de vindbaarheid van je website. Een mooie test: bekijk hoeveel bezoekers je website op dit moment heeft en meet dit opnieuw nadat je bovenstaande tips hebt geïmplementeerd. Zo kun je precies in de gaten houden of je inspanningen resultaat opleveren!

Wil je meer informatie over zoekmachine optimalisatie en hoe je dit kunt toepassen voor je eigen website? Maak dan een afspraak of kom op woensdag middag tussen 15:00 en 17:00 langs in de studio, ik kijk graag met je mee!

Joris Spitholt
Marketing
joris@vivars.nl

Mogen wij jou bellen?

Liever persoonlijk en direct contact? Vul hier je telefoonnummer in, en ik of één van mijn collega’s zal contact met je opnemen.

Bel Mandy van de Watering